Chládek už má plán, jak v Česku nezavřít 600 škol | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Chládek už má plán, jak v Česku nezavřít 600 škol

Chládek už má plán, jak v Česku nezavřít 600 škol
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Mlada fronta Lubos Wisniewski

Miroslav Tryner

Ministerstvo školství (MŠMT) už má plán, jak vyřešit problém s uzavřením škol kvůli nekvalifikovaným učitelům. V Česku je totiž více než 600 škol, které aktuálně mají přes 50 procent nekvalifikovaných pedagogů. Takové školy by od 1. ledna 2015 musely s výukou skončit. MŠMT chce problém řešit prostřednictvím ředitelů těchto zařízení.

„V novele zákona o pedagogických pracovnících navrhujeme, aby v uvedených případech mohl ředitel školy rozhodnout o dočasném setrvání nekvalifikovaného pedagoga do doby, než najde kvalifikovanou náhradu,“ odpověděla E15.cz mluvčí MŠMT Klára Bílá.

Podle ministra Marcela Chládka by optimální bylo schválit zákon o pedagogických pracovnících do konce června, aby ředitelé škol věděli ještě tento školní rok před prázdninami, s jakými učiteli mohou od 1. září počítat.

Šetření MŠMT ukázalo, že nejvíce škol s více než polovinou nekvalifikovaných učitelů je ve Středočeském, Olomouckém a Jihomoravském kraji, naopak nejméně ve Zlínském.

Kolik učitelů bude nakonec studovat, se neví

Další problém je v tom, že MŠMT neví , kolik z nekvalifikovaných pedagogů nakonec k doplnění vzdělání na vysoké školy nastoupí. „Počty učitelů, kteří nastoupí do kvalifikačního studia, budeme vědět nejdříve na podzim,“ uvedlo ministerstvo.

Pro pedagogické fakulty vysokých škol kvůli přetlaku studentů má MŠMT připraveno dohromady 22 milionů korun navíc. „Peníze jsou alokované. Vysoké školy je obdrží, až vyčíslí, kolik studentů nad rámec skutečně přijaly a jaké jsou jejich zvýšené náklady,“ řekla mluvčí.

Z krajů je podle posledního šetření ministerstva nejhorší situace v počtu učitelů bez diplomu ve Středočeském kraji, kde je jich z 16 tisíc přes 3700. Naopak nejmenší podíl nekvalifikovaných pedagogů mají ve třech moravských krajích.

Problém nepomohou vyřešit ani nezaměstnaní kvalifikovaní učitelé. Ačkoliv jich je na úřadech práce zhruba šest tisíc, nelze je zdaleka všechny využít k náhradě nekvalifikovaných učitelů.

Jednak se část nezaměstnaných kantorů do školství už nechce vrátit, často také mají jinou aprobaci, než by byla na školách potřeba.

V Česku je podle údajů MŠMT dohromady čtyři tisíce základních a 1300 středních škol.

Kraje s největším a nejmenším podílem učitelů bez odborné kvalifikace

Krajučitelů celkemnekvalifikovaných učitelů v %již studující v %avizovali studium v %nechtějí studovat v %
Karlovarský 381621,18,94,28,0
Středočeský 16 602 19,66,84,28,6
Ústecký11 31616,56,93,55,7
Zlínský82898,12,81,63,7
Moravskoslezský16 8718,3 3,32,0 3,0
Jihomoravský15 8688,73,31,93,5
Česko celkem128 96711,94,32,74,9

Zdroj: MŠMT

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!