Co Praze chybí nejvíce? Nová budova magistrátu ani pavilony zoo to nejsou, míní analytici

Primátorka Adriana Krnáčová otevírá tunelu Blanka

Primátorka Adriana Krnáčová otevírá tunelu Blanka Zdroj: Michael Tomes, E15

Tunel Blanka
Světový tunel. Klíčová součást pražského dopravního systému (městského okruhu), tunelový komplex Blanka, má nejvyšší světovéparametry (nahoře).
Tunel Blanka
Nájezd to tunelu Blanka na Letné
Prověrka technologií tunelu Blanka
22
Fotogalerie

Pro další budoucnost Prahy je klíčové dobudování vnějšího i vnitřního dopravního okruhu a přímého spojení na letiště. Blíže realizaci se ale nacházejí projekty, co městu příliš neprospějí, varuje Deloitte.

Podle poradenské společnosti Deloitte je výstavba dopravních staveb pro osud Prahy zásadní, proces však vázne. „Většina významných pražských projektů čeká na realizaci přes deset let. Čas od času slýcháme jen PR zprávy o přípravě, aniž by se ale reálně něco dělo,“ uvedl vedoucí oddělení nemovitostí Deloitte Miroslav Linhart. Podle něj tak paradoxně mají největší šanci na relativně brzkou realizaci ty projekty, které k naplňování priorit Strategického plánu Prahy přispívají nejméně.

Jmenovitě jde o výstavbu nové budovy magistrátu, akvizici Nemocnice Na Bulovce a vybudování dalších pavilonů v ZOO Praha. Na tomto pořadí se firma shodla s většinou z více než 800 respondentů z řad stavařů, architektů, developerů a ostatních zástupců odborné veřejnosti.

"Nová budova magistrátu nepřináší s ohledem na budoucnost samosprávy, v kontextu s digitalizací služeb a agendou smart city, výraznou hodnotu. Z pohledu některých priorit může mít současná budova a lokalita dokonce větší přínos a význam. Město krátkých vzdáleností, soudržné město, komunitní život, ale také živé město. To vše současné rozmístění budov splňuje," doplnil Melč.

S dostavbou plánovaných dopravních projektů přitom nesouvisí jen pohodlí obyvatel hlavního města, ale také význam Prahy mezi ostatními evropskými metropolemi a její atraktivita pro byznys a cestovatele.

„Praha má v této oblasti objektivně zásadní dluh a společně s růstem počtu obyvatel a ekonomické síly města bude doprava jeho Achillovou patou," řekl manažer v oddělení nemovitostí Deloitte Michal Melč. Doplnil také, že dopravní stavitelství významně stimuluje ekonomický růst. Každá koruna výdajů v inženýrském stavitelství vyvolá zvýšení výdajů v celé ekonomice o více než tři koruny, uvádí Melč.