Crowdfunding umožní Mňáze & Žďorp natočit album a film v Číně

Petr Fiala, kapelník kapely Mňága & Ždorp

Petr Fiala, kapelník kapely Mňága & Ždorp Zdroj: Martin Straka, Mlada fronta E15

Financování uměleckých a dalších projektů ze strany příznivců a mecenášů, označované v Česku zatím stále anglickým slovem crowdfunding, zdá se začíná fungovat i v Česku. Posledním příkladem je Mňága a Žďorp. Skupině z Valašského Meziříčí v čele s Petrem Fialou se totiž podařilo za zhruba tři týdny vybrat přes Startovač.cz požadovaný půl milionu korun na cestu do Číny a natočení nejen nového alba, ale i filmu.

Už dříve si kapela domluvila koncerty na třech festivalech, a to 1. května v Šanghaji, o dva dny později v Pekingu a 12. května v Šen-čenu. „Koncerty bychom odehráli, i kdybychom peníze nevybrali. Nyní je ale jasné, že bude i deska a film. Jediné, co by tomu mohlo zabránit je, pokud bychom nedostali víza,“ řekl serveru E15.cz Petr Fiala.

Možná přibude i jeden menší koncert na české ambasádě v Pekingu, kde budou hudebníci nocovat. Do Šanghaje by měla kapela vyrazit 29. dubna, návrat je plánován na 13. května. Studio má Mňága zarezervováno od čtvrtého do desátého. Album ponese obdobný název jako průlomový debut Mňágy z roku 1990 Made in China.

O albu s tímto názvem přemýšlel Fiala podle svých slov už asi tři roky. „Připadá mi jako výstižné pojmenování naší pomatené doby. Na jednu stranu si užíváme luxus a svobodu moderního světa, na druhou se raději neptáme, čím vším je to vykoupeno. Skoro na všem, co vezmeme v krámě do ruky, je napsáno drobným písmem Made in China. Už dávno nám to připadá normální, ale většinou vůbec nevíme, co je za tím,“ uvedl Fiala na stránkách Startovač.cz ve snaze přesvědčit fanoušky, aby přispěli.

Možnost, jak nastartovat vlastní podnikání

Crowdfunding, česky se dá říct asi systém hromadného financování, slouží nejen pro financování uměleckých počinů, ale i třeba počítačových her či třeba nastartování vlastního podnikání. Stává se tak ve chvíli, kdy vydavatelé, investoři ani banky nemají v projekt důvěru nebo se jeho autoři nechtějí vázat.

Možností je přes stránky typu Startovač.cz nebo Hithit.cz a další představit veřejnosti svůj projekt a potřebnou částku. Příznivci i naprosto neznámí lidé pak mají možnost po omezenou dobu autorům projektu peníze zasílat. Pokud se peníze vyberou, projekt spatří světlo světa. Pokud se do daného termínu (nejčastěji tři týdny či měsíc) nevyberou, vrací se v plné výši zpět donátorům.

V Česku se zatím v tomto byznyse točí miliony korun. V zahraničí je ale již běžné vybírat i miliony dolarů na projekt. Průkopníkem na americkém trhu je Kickstarter.com, přes který od svého spuštění v roce 2009 lidé přispěli více než miliardou dolarů na 60 tisíc projektů.