Ďuriš zatím zůstává, dozorčí rada pražského DPP ho neodvolala

Generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš

Generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš Zdroj: Michael Tomes

Dozorčí rada pražského dopravního podniku (DPP) dnes neodvolala generálního ředitele Jaroslava Ďuriše. O budoucnosti firmy bude vedení podniku jednat s pražskými radními, řekl primátorčin náměstek a předseda dozorčí rady Petr Dolínek (ČSSD). Další jednání dozorčí rady se uskuteční 21. října. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) minulý týden řekla, že by měl Ďuriš v čele největší městské společnosti v zemi skončit.

„K odvolání ředitele dnes nedošlo. Dozorčí rada bude nadále jednat o budoucnosti firmy s vlastníkem, tedy městem. Do dalšího jednání dozorčí rady očekávám standardní fungování podniku včetně jeho ředitele,“ řekl Dolínek. Valnou hromadu DPP tvoří jedenáctičlenná rada hlavního města.

Podle vyjádření Krnáčové v ČT Ďuriš odejde. „Jednání bylo vedeno tímto směrem. Poslední věta pana Dolínka byla, že buď pan ředitel odejde s poděkováním, nebo odejde sám,“ prohlásila.

„Jsem velice ráda, že se dozorčí rada ztotožnila s názorem, že je potřeba urychleně jednat, a nahradit v podstatě nefunkční vedení funkčním,“ řekla primátorka. „Změna je potřebná. Společnost nevykazuje dobré výsledky. Já jsem mu (Ďurišovi) několikrát řekla, že očekávám od něj změnu, ale žádná nepřišla,“ uvedla.

O ředitele teď nejde

Podle člena dozorčí rady a zástupce odborářů v radě Jiřího Obitka ale dozorčí rada personální otázky neprobírala, pouze debatovala o tom, zda musí být generální ředitel DPP i předsedou představenstva. „Dozorčí rada pouze požaduje, aby se vlastník, tedy Praha, zabýval dalším směřováním podniku a definoval další kroky,“ řekl Obitko. To potvrdil i Dolínek. „V tuto chvíli nejde o pana ředitele, ale o celkové směřování DPP,“ řekl ČTK Dolínek.

Krnáčová minulý týden obvinila Ďuriše z manažerských chyb. Podle neoficiálních informací ale o výměnu ředitele podniku usiluje šéf ANO Andrej Babiš. Server neovlivní.cz ve čtvrtek uvedl, že Babiš kvůli výměně ředitele v úterý apeloval na členy zastupitelského klubu pražské ANO.

Babiš: Jsou to spekulace

Dnes Babiš na dotaz ČTK označil tyto informace za spekulace. „Nebudu komentovat každou spekulaci,“ uvedl v SMS. „Andrej Babiš jasně řekl, že by si přál, aby v dopravním podniku došlo ke změně, jakou jsme požadovali od začátku našeho vstupu na tuto radnici. A to se momentálně děje,“ řekla dnes v ČT k úterní schůzce zastupitelů primátorka.

Babiš dodal, že pražský dopravní podnik je symbolem korupce a odpovědnost za jeho hospodaření nese jeho vedení. „DPP je z hlediska jeho nedávné historie jeden ze symbolů korupce na pražském magistrátu,“ uvedl předseda ANO. „Jestli podnik hospodaří hospodárně a transparentně, je zodpovědnost vedení podniku a dozorčí rady,“ poznamenal Babiš.

Sleva i nové linky metra zatížily rozpočet DPP

Rozpočet DPP oproti loňsku zatížilo například zprovoznění prodlouženého úseku metra A z Dejvic do Motola a rovněž rozhodnutí města zlevnit o zhruba tisíc korun roční kupony, což přinese DPP ztrátu v řádu stamilionů.

Ďuriš, který bude příští týden ve funkci dva roky, pochybení už v uplynulých dnech odmítl. Dolínek, který dnešní jednání rady svolal, tvrdí, že nejlepším řešením by bylo vypsat otevřené výběrové řízení. V něm by Ďuriš pozici mohl obhajovat, ten se ale do případného tendru odmítá hlásit.

Proti případnému odvolání Ďuriše se postavili někteří odboráři. Podle jejich vyjádření je Ďuriš nejkvalitnějším ředitelem, kterého podnik od smrti někdejšího šéfa Milana Houfka v roce 2005 měl. Odboráři dokonce pohrozili městu stávkou.

Deset tisíc zaměstnanců
DPP je stoprocentně vlastněný městem a valnou hromadu společnosti tak tvoří pražští radní. Ti mohou vybrat ředitele, kterého pak jmenuje představenstvo společnosti. Představenstvo kontroluje a na chod společnosti dohlíží dozorčí rada, která je tvořena politiky i například zástupci zaměstnanců. Představenstvo jmenuje dozorčí rada, její členy zase radní jakožto valná hromada.
Dopravní podnik, který zaměstnává přes 10 tisíc lidí, ekonomicky tíží řada smluv z minulosti. Potýká se mimo jiné s kontraktem na dodávku tramvají za zhruba 19 miliard korun. Po nedávno dostavěném prodloužení metra A, které provázely potíže, jej čeká stavba nové linky metra D. Náklady budou kolem 50 miliard korun.