Firmy lákají agenturní zaměstnance na smlouvy, samy tím uspoří

Automobilka TPCA(Toyota Peugeot Citroën Automobile) Kolín.

Automobilka TPCA(Toyota Peugeot Citroën Automobile) Kolín. Zdroj: CTK

Společnost Sapeli je s tržbami kolem osmi set milionů korun jedničkou mezi tuzemskými výrobci dveří.
Výroba klobouků ve společnosti Tonak
Výroba klobouků ve společnosti Tonak
Výroba v TPCA
TPCA
12
Fotogalerie

Úspora nákladů na zaškolování anebo vyšší motivace k práci, to jsou hlavní důvody, které vedou domácí firmy k tomu, aby agenturní zaměstnance braly pod svá křídla.

Dilema firem mezi náborem agenturních a kmenových zaměstnanců končí v poslední době stále častěji podpisem standardní pracovní smlouvy. Nejen tradiční služby externích pracovníků jako zákaznickou podporu nebo administrativu si totiž firmy v rostoucí míře pokrývají samy. Důvodem bývá úspora nákladů i tlak na vyšší pracovní výkony.

„Z naší zkušenosti i statistik vyplývá, že motivovanost kmenových zaměstnanců je v porovnání s dočasně přidělenými agenturními zaměstnanci více než dvojnásobná. Při začlenění do firmy zároveň klesá fluktuace pracovníků, s čímž souvisejí i nižší náklady na jejich nábor a zaškolení,“ vysvětluje Ctirad Lolek, šéf personalistiky v O2. Telekomunikační firma momentálně překlápí na pracovní smlouvy šest stovek pracovníků klientských center, back office nebo logistiky.

Zatímco se podle letošního průzkumu poradenské společnosti PwC rozhodlo v minulém roce 11 procent tuzemských manažerů vyvést některý z procesů nebo pozic mimo firmu, zájem českých šéfů o právě opačný krok byl ještě o jeden procentní bod vyšší.

„V loňském roce jsme z bezmála pěti set agenturních zaměstnanců přijali 250 mezi kmenové, ve většině případů šlo o dělnické profese do výroby,“ uvádí i mluvčí Třineckých železáren Petra Jurásková.

Hlavním důvodem byl podle ní i v tomto případě záměr udržet si perspektivní zaměstnance dlouhodobě a ušetřit opakující se výdaje spojené s externisty.

Podle expertů odráží politika firem sílící kondici české ekonomiky. „Jde o trend spojený s rostoucím optimismem firem, které mají v současnosti dostatek dlouhodobých zakázek a zároveň nemají dostatek lidí. Pozorujeme to na rychle rostoucím počtu zakázek, které máme na zaměstnance do trvalého pracovního poměru. Na rozdíl od dřívějška se často jedná i o dělnické a skladnické práce,“ říká Jan Halbrštát z personální agentury Manpower Group.