Flotilu evropských hasičských letadel rozšíří 22 kanadských strojů. Pomáhají i u Hřenska
Evropská unie kvůli stále častějšímu výskytu požárů objedná kanadské hasičské letouny De Havilland DHC-515. Dodávky očekávané v letech 2026 až 2029 plně uhradí ze svých zdrojů, řekl agentuře Reuters evropský komisař pro krizové řízení Janez Lenarčič.
Podle francouzského deníku Le Parisien země EU objednaly 22 letadel. O stejném počtu předběžných objednávek od evropských zákazníků hovoří už březnová zpráva kanadského výrobce.
„Letos v létě se potýkáme s velmi intenzivními požáry, které zasahují celé Středomoří i samotný střed kontinentu. Unie je připravena sollidárně čelit požárům, které pustoší národní park na severu Čech v sousedství Německa. Pomoc z Polska a Slovenska již dorazila, stejně jako dvě hasicí letadla EU z Itálie, která jsou součástí flotily RescEU,“ uvedl ve zprávě Evropské komise Lenarčič.
Hasičská letadla pomáhají likvidovat i požár v Národním parku České Švýcarsko. Krátce zde létaly žlutočervené stroje CL-415, které jsou předchůdcem objednávaných letadel DHC-515. Starší letouny dokážou uskutečnit až dvanáct odhozů vody za hodinu. K naplnění trupových nádrží o objemu přes 6000 litrů nemusejí přistávat. Stačí jim kilometr a půl dlouhý úsek otevřeného moře nebo jezera, v němž sestoupají z výšky 15 metrů k hladině a za dvanáct sekund při rychlosti 130 kilometrů v hodině naberou vodu. Těsně nad hladinou se drží 410 metrů, poté se zase zvednou.
Canadair CL-415 při akci:
Jednotná objednávka umožnila restart výroby
Viceprezident společnosti De Havilland Canada Jean-Philippe Côté uvedl, že společnost obdržela žádosti od několika evropských zemí. Byly však individuální, což by nestačilo na restart téměř deset let stojící výrobní linky v kanadské Albertě. Nyní objednávky formálně sice opět učiní jednotlivé členské státy, finance ale zajistí EU.
Větší skupinová zakázka výrobci umožní přijmout potřebné zaměstnance a zajistit i rychlejší dodání letadel. Pokud se stroje montují sériově, trvá výroba jednoho letadla několik měsíců. Některé zdroje naznačují jednotkovou cenu za letadlo kolem padesáti milionů eur, zhruba 1,2 miliardy korun.
Nové hasicí letouny, na které chce společnost získat certifikaci do roku 2025, jsou v unijních státech potřeba i kvůli dosluhujícím hasičským letounům. Z 220 kusů předchozích modelů vyrobených v letech 1970 až 2015 je jich 160 stále v provozu. Například francouzská flotila canadairů je stará 25 až 30 let.
Mechanismus civilní ochrany Evropské unie (UCPM), díky kterému je pomoc možná, byl zřízen k podpoře rychlé a účinné operační spolupráce mezi národními útvary civilní ochrany. Za účelem jeho modernizace v souvislosti s globálními výzvami byl v roce 2018 vytvořen projekt RescEU.
Je to soubor zdrojů civilní ochrany na evropské úrovni doplněný zdroji členských států. Signatáři mají přístup k letadlům pro letecké hašení, velkokapacitním hydraulickým čerpadlům, pátracím týmům a týmům lékařů pro pomoc zemím postiženým povodněmi, požáry, zemětřeseními nebo epidemiemi.
Chorvatsko, Francie, Řecko, Itálie, Španělsko a Švédsko v souvislosti s předpokládaným zintenzivněním požárů v důsledku klimatického vývoje vytvořily v rámci mechanismu stálou rezervu dvanácti letadel a jednoho vrtulníku pro vodní bombardování, které jsou k dispozici ostatním členským státům EU v případě nouze.