GESTO DESETILETÍ: Světlonoš a lev aneb Návod, jak se nepředlužit

Peníze, koruny

Peníze, koruny Zdroj: Anna Vacková, E15

Penizenuteku.cz
ilustrační foto
Guvernér ČNB Jiří Rusnok
Ilustrační foto
peníze, koruny
6
Fotogalerie

Lidí v exekuci stále přibývá. Může za to mimo jiné i nevalná úroveň finanční gramotnosti. Nezávislé informace z ČNB ve vzdělávacím projektu Peníze na útěku pomáhají hlavně mladým zkrotit jejich rozpočet.

Jaký vliv má inflace na úspory? Jak vést rodinný rozpočet? K čemu slouží sazba RPSN? Z čeho se skládá výše starobního důchodu? Na všechny tyto otázky dává od loňského října odpověď projekt Peníze na útěku, speciální webová stránka České národní banky.

Hlavním úkolem webu je zvýšit finanční gramotnost. Zaměřuje se zejména na lidi do třiceti pěti let. Chce je oslovit v okamžiku, kdy se osamostatňují a zakládají rodinu.

TIPY A VAROVÁNÍ

Webem Peníze na útěku provázejí jednoduše nakreslené postavičky mincí a bankovek. Kromě nich přináší své tipy světlonoš a varování lev. Světlonoš se lvem jsou totiž symbolem České národní banky, a to podle měděného sousoší na střeše její budovy na pražských Příkopech.

Jak uvádí i název projektu, v animacích na webu mají mince a bankovky stejnou vlastnost jako v životě. Neustále mají tendenci někam utíkat.

Hlasovat v anketě Gesto desetiletí, která oceňuje společenskou odpovědnost firem, můžete zde >>>

„Ze začátku jsme byli trochu rozpačití z názvu Peníze na útěku, který nám navrhla agentura. Pak jsme o tom ale mluvili s kolegy i s lidmi mimo banku. Museli jsme připustit, že je to skutečně základní vlastnost peněz v rodinných rozpočtech, že pořád někam utíkají,“ říká Marek Zeman, ředitel odboru komunikace ČNB. „Máme na projekt pozitivní reakce,“ dodává. Za webovou stránku Peníze na útěku vydala ČNB zhruba 2,5 milionu korun, podobná suma pak šla na její propagaci.

HRAVĚ A JEDNODUŠE

Spokojená je ČNB i reklamní agentura Symbio, která se kampaní chlubí na svém blogu jako jednou z těch, na které je za loňský rok skutečně hrdá. „Rozjeli jsme praktickou a vtipně laděnou kampaň a velká aktivita na webu Peníze na útěku ukazuje, že jsme se vydali správnou cestou. I dvacetiletí se mohou bavit s institucí, jako je Česká národní banka,“ píše Tomáš Hrábek ze Symbia.

Na webu pracovala agentura tři čtvrtě roku. Zadání: přehledná a jednoduchá stránka, která pobaví a udrží pozornost mladého publika, a přitom nepoškodí pověst konzervativního zadavatele. Výsledek: kreativci zvolili jednoduchou hravou grafiku se schematickými obrázky jakoby lehce načrtnutými tužkou.

NA CHVOSTU

Podle mezinárodního srovnání úrovně finanční gramotnosti, které provedlo v roce 2015 OECD ve třiceti zemích, na tom dospělí lidé v ČR nejsou příliš dobře. A co hůř, v některých aspektech se výsledky přes veškeré snahy různých institucí nelepší. Dotazník byl rozdělen na tři části – finanční znalosti, chování a postoje. Česku patří v první kategorii 19. místo, ve finančních postojích obsadilo 21. příčku a ve finančním chování dokonce 22.

 

„Zvyšování finanční gramotnosti je strašně dlouhá cesta,“ uvádí Zeman. Dodává ale, že děti na základních školách už toho o penězích vědí více, než bývalo zvykem. Tady už zřejmě zafungovala větší pozornost, které se téma finanční gramotnosti v poslední době na školách těší.

Nižší finanční gramotnost znamená vyšší riziko předlužení a exekucí. Celkový počet nově zahájených exekucí loni sice klesl na nejnižší úroveň od roku 2008, letos v prvním pololetí jich ale opět přibylo.

ROZPOČET JE ZÁKLAD

Základem dobrého hospodaření s rodinnými financemi je podle projektu Peníze na útěku dobře vypracovaný rodinný rozpočet. „Vedle jednoduchého způsobu založeného na práci s papírem, pravítkem a s tužkou jsou na stránkách ke stažení také předpřipravené soubory s tabulkami, do kterých je možné si průběžně zaznamenávat jednotlivé výdaje či příjmy a sledovat, kam peníze skutečně utíkají a jestli by s tím nešlo něco udělat,“ říká Zeman. Další rady a vysvětlení se na stránkách Peníze na útěku řadí podle životních situací.

ČNB ZA ODMĚNU

Obsah webu zajistili odborníci z ČNB. Mnozí z nich se už dříve podíleli na psaní učebnic a pracovních sešitů pro učitele. „Využíváme naše know-how. Máme stálou skupinu pro finanční gramotnost, vede ji člen bankovní rady Tomáš Nidetzký. Zapojili jsme různé útvary banky, abychom pokryli celý trh,“ říká Zeman. Pole výuky na základních školách ČNB v podstatě vyklidila, aktivity banky by se dublovaly s jinými novými projekty. Když se věnuje vzdělávání, pak se zaměřením na středoškolské studenty a starší.

Spolupracuje například na projektu INEV ekonomická olympiáda. V jejím rámci v letošním roce vyhlásila ČNB soutěž o nejlepší esej na ekonomické téma. Její vítěz Lukáš Vladislav Nezval z gymnázia Blansko si za svou práci odnesl zážitek. „Cena spočívala v tom, že strávil celý den v České národní bance prohlídkou doslova od střechy po sklep včetně expozice a zlatého trezoru. Setkal se s panem guvernérem Jiřím Rusnokem i viceguvernérem Mojmírem Hamplem a se členem bankovní rady Tomášem Nidetzkým,“ řekl Zeman.

Garantem ocenění Gesto desetiletí je Byznys pro společnost, platforma pro odpovědné podnikání.