Hejtmani opouštějí výbor na tendr k mýtu, podle nich nepracuje

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: SJu, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Hejtmani rezignují na funkce v řídicím výboru pro přípravu tendru na dodavatele mýtného systému. Výbor podle nich nepracuje a rozhoduje se jinde. Uvedl to šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) uvedl, že koncept přípravy mýta projednal se zástupci koaličních stran, navíc náměstka odpovědného za tuto problematiku nominovala na ministerstvo ČSSD, takže by měla mít o celé věci dost informací.

Podle Haška výbor opouští on a další nominovaný za kraje, olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD). Hašek připomněl, že skupinu zřídila vláda a nominovala do ní širší spektrum lidí, teď se ale podle něj vše zřejmě připravuje na ministerstvu dopravy a hejtmani o tomto procesu nemají informace. Proto za něj podle Haška ani nechtějí nést zodpovědnost. „My nechceme dělat fíkový list,“ prohlásil Hašek.

Hejtmanův vadí i prodloužení smlouvy s Kapschem

Poukázal na to, že výbor se sešel pouze dvakrát, a to ještě za bývalého ministra Antonína Prachaře. Za dobu, kdy je ve funkci ministr Dan Ťok, podle šéfa asociace tento orgán vůbec nezasedal. Na dotaz, zda hejtmanům vadí také možné prodloužení smlouvy s firmou Kapsch, Hašek připustil, že výhrad mají zástupci krajů více. „Pokud se to všechno posunuje pouze k tomu, že tady vlastně to, co je, bude dál a není žádná jiná alternativa, tak to není něco, u čeho by chtěli být hejtmani,“ dodal Hašek.

Ministr Ťok sdělil, že koncept přípravy mýta otevřeně projednal se zástupci koaličních stran. „Náměstka odpovědného za tuto problematiku navíc nominovala na ministerstvo dopravy ČSSD, takže by nepochybně měla mít o celé věci dost informací,“ uvedl. „Od počátku jasně říkám, že vypíšeme otevřenou a technologicky neutrální soutěž na provozovatele mýta a na tom se nic nemění,“ dodal Ťok.

S hejtmany je prý připraven dál spolupracovat. „Hejtmanům děkuji za jejich dosavadní práci v řídicím výboru, výsledky mohou posoudit všichni občané,“ uvedl Ťok.

Odchod zvažuje i Moos z ČVUT

Odchod z řídicího výboru zvažuje i profesor dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Chápu pány hejtmany, že nechtějí být spojováni s touto záležitostí,“ řekl Moos. I on prý ministra dopravy žádal o svolání výboru, ale bez úspěchu. Dodal, že nechápe, proč ministr výbor nevyužívá.

Vedle rezignací v řídicím výboru oznámili odchod z ministerského expertního týmu Ondřej Zaoral a docent ČVUT Václav Jirovský. Tento poradní orgán chce ministr Ťok rekonstruovat a s novým složením seznámit vládu.

Příprava obří soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení dosavadní smlouvy se společností Kapsch po roce 2016 je problém, jehož řešení na ministerstvu odkládala řada bývalých ministrů. Současný šéf resortu už dříve uvedl, že bude potřeba si u společnosti Kapsch koupit čas na vypsání řádného výběrového řízení. Nyní tuto až dvouletou dobu označuje za pojistku pro případ, že by se soutěž nestihla.

Mýtný systém zhruba na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007. Loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Vloni stát za provoz systému zaplatil 2,15 miliardy korun.

Ťok: Tendr na provozovatele mýtného bude do konce roku