Hypermarkety se zmenšují

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: E15

Zákazníci se už do hypermarketů a jiných velkoplošných prodejen nehrnou tak jako dříve. Anebo řetězce měly na začátku jen velké oči. Výsledkem je, že plochy velkých obchodů stále častěji zmenšují. Týká se to hlavně prodejců potravin, elektra nebo sportovního zboží. Ovšem objevují se i obchodníci, kteří prodejní plochy naopak zvětšují.

Ovšem objevují se i obchodníci, kteří prodejní plochy naopak zvětšují. „O trendu lze určitě hovořit u hypermarketových prodejen potravin, kde je i nejvíce patrný. V současné době prochází určitými úpravami podstatná většina takových prodejen či je taková změna plánována,“ říká šéf pronájmu nákupních parků v poradenské společnosti Cushman & Wakefield Jiří Kristek.

S prostorem je třeba pracovat neustále

Sami obchodníci sice „optimalizaci“ ploch připouštějí, dostat z nich ale konkrétní počty zmenšených prodejen nebo metrů čtverečních je nemožné. „Pokud uvolníme část prodejní plochy, vylepšujeme nabídku pro naše zákazníky a představíme nové zajímavé nájemce, například oděvní značky nebo sportovní vybavení,“ potvrzuje „redukční“ trend mluvčí Teska Jiří Mareček. Novou tvář v tomto duchu nyní dostalo třeba Tesco v pražských Letňanech.

Podobně je na tom konkurenční Ahold provozující řetězec Albert. „S prostorem prodejní plochy pracujeme kontinuálně, už v roce 2009 jsme postupně zmenšili velké hypermarkety,“ poznamenala mluvčí Albertu Judita Urbánková.
Trend se nevyhýbá ani elektru. „Koncept velkých prodejen již není ideální,“ řekl již dříve deníku E15 spolumajitel řetězce Nay Peter Zálešák. Ten letos koupil tuzemský a slovenský ElectroWorld.

Prodejci sportovních potřeb typu Hervisu pro změnu zmenšují plochy prodejen, s nimiž expandují hlavně do menších měst než dosud.

Na vlně expanze se veze hlavně módní oblečení

Pokud ale v současném maloobchodu někdo v Česku expanduje, jsou to módní řetězce. „Jedná se zejména o uspěšné módní značky, které chtějí prezentovat širší kolekce a také představit zboží v komfortnějším prostředí, tak aby zaujaly a vytvořily maximálně příjemný zážitek, který zákazník není schopen zažít virtuálně na internetu,“ popsal dění v tomto segmentu Jan Kotrbáček, šéf služeb pro retail v konzultantské firmě Cushman & Wakefield.

Aktivní je v expanzi na módním trhu řetězec H&M. V rozšiřování ploch se činí také značky typu Reserved, Mohito, Sinsay, House a Cropp spadající pod polskou skupinu LPP. Podle konzultantů ovšem platí, že zvětšování prodejních ploch se týká především strategických lokalit, kde řetězce předpokládají vysoké tržby. To je příklad C&A. Tato značka v současnosti v Česku příliš neexpanduje, přesto však letos v Praze na Můstku otevřela svou největší prodejnu ve střední Evropě.