Inkluze? Rodiče mají stále větší zájem o exkluzivní základní školy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Erben Eduard/E15

Podle některých odborníků opouští české talentované děti běžný školní kolektiv příliš brzy. Dokud se však nezlepší kvalita základních škol, nezmění se to, zaznělo na kulatém stole školských asociací SKAV a sdružení EDUin.

Nejsou to přitom už jen výhradně víceletá gymnázia, kam odcházejí děti za příslibem kvalitnějšího vzdělávání. Podle Jany Strakové z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání se trend posouvá do ještě nižšího věku.

Rodiče častěji volí pro své ratolesti výběrovou školu už při nástupu do základní školy. Na některé exkluzivní základní školy skládají děti přijímací zkoušky, rodiče na výuku připlácejí, i když se jedná o veřejné školy.

Podle ní je problém, že se školákům dostane jiná kvalita vzdělání jen podle toho, kam je rodiče přihlásí. „V rámci povinného vzdělávání jsme v mezinárodním srovnání z hlediska rozdílů mezi školami na druhé příčce. A rozdíly se dál ještě zvětšují,“ zdůrazňuje Straková.

Pokud má být cílem vzdělávání rozvíjet každé dítě na maximum jeho možností, české školství se nevydává nejvhodnější cestou. Místo potenciálu samotných dětí totiž nezřídka rozhodují ambice, schopnosti a také peněženka jejich rodičů. To se potvrdilo při výzkumu na víceletých gymnáziích. Další průzkum ukázal, že rozdíly začínají už od mateřských škol.

Přečtěte si komentář Martina Čabana:

Oddělené vzdělávání dětí se silnějším rodinným zázemím vadí také ministryni školství Kateřině Valachové. Ta pro víceletá gymnázia dodržuje stop stav kapacity. „Za dobu, kdy jsem ve funkci, jsem nepovolila jediné místo ve víceletých gymnáziích navíc,“ připomněla ministryně. Počet žáků, kteří jsou na víceletá gymnázia přijati, se postupně snižuje. Díky tomu, že do pátých tříd přicházejí silnější ročníky, odchází z nich na gymnázia menší podíl dětí.

Rušení exkluzivních základních škol ani víceletých gymnázií není v plánu. „Pokud bychom se rozhodli zmírňovat diferenciaci, základním předpokladem je zkvalitnění základních škol,“ říká Straková.

Podle Oldřicha Botlíka z výzkumné společnosti Kalibro by v tuto chvíli bylo nesmyslné víceletá gymnázia rušit kvůli nějakému ideálu, kterému je realita na základních školách dosti vzdálená.

„V Asociaci ředitelů gymnázií dlouhodobě zastáváme názor, že nejlepší způsob, jak regulovat víceletá gymnázia, je podpořit základní školy,“ uvedl také ředitel nymburského gymnázia Jiří Kuhn.