Jelínek žaluje Vizovice kvůli územnímu plánu

Výroba ve společnosti Rudolf Jelínek

Výroba ve společnosti Rudolf Jelínek Zdroj: Jan Hrouda/Euro

Vizovická likérka Rudolf Jelínek stále nemůže začít se stavbou hotelu a restaurace v rodných Vizovicích. Stát a Zlínský kraj totiž před lety naplánovaly prodloužení železniční trati z Vizovic do Valašské Polanky ke hranicím se Slovenskem. Jedna z variant — ovšem ta nejpravděpodobnější — přitom vede přímo areálem likérky. Firmě došla trpělivost a územní plán města Vizovic napadla u soudu žalobou s cílem jej změnit, případně rovnou zrušit.

„Nedokážeme si představit, že by prostředkem našeho areálu vedla železnice. Je to absurdní věc,“ řekl deníku E15 šéf likérky Pavel Dvořáček.

Plány přitom stále existují i přesto, že ani u jedné ze tří variant nevyšlo ekonomické hodnocení stavby kladně. „Jsme chlácholeni tím, že se tato železnice stejně nikdy stavět nebude. Ale v okamžiku, kdy by územní plán začal platit a nebyl zažalován či zpochybněn, stát by měl nárok zapsat předkupní právo na tyto pozemky do katastru nemovitostí. To jako předseda představenstva nemohu dopustit,“ dodal k důvodům žaloby.

Plán je v souladu s nadřazenou dokumentací

Plán na prodloužení tratě se dostal do návrhu zásad územního rozvoje Zlínského kraje již v roce 2008. Poté se promítl i do územního plánu Vizovic. Likérce paradoxně nepomáhá ani to, že i Vizovičtí jsou proti. Územní plán a zapracování drážní dopravy s prodloužením trati je totiž podle místostarostky města Aleny Hanákové v souladu s nadřazenou dokumentací, a tedy se zákonem.

„S vytyčením drážní plochy, která by v konečném důsledku omezila (a omezuje) nejen firmu R. Jelínek, ale také jiné podnikatelské subjekty a soukromé osoby, vyslovilo vedení města Vizovice i v minulosti několikrát – a to i písemně – svůj nesouhlas,“ uvedla Hanáková. Zlínský kraj ale přesto podle ní odmítá rezervu pro tutu stavbu ze zásad územního rozvoje Zlínského kraje vypustit.

Kraj se ale zase odvolává na ministerstvo dopravy s tím, že pouze respektuje rozhodnutí ministerstva dopravy učinit strategické rozhodnutí o budoucnosti tohoto záměru. „Zatím nebylo rozhodnuto o žádné variantě nebo případném datu zahájení,“ uvedla mluvčí kraje Renata Škrobálková. „Takovému strategickému rozhodnutí musejí předcházet realizace řady dalších záměrů modernizace a elektrizace železnice, především Brno–Přerov, Kojetín–Hulín a Otrokovice–Vizovice, které podmiňují smysluplné rozhodnutí o záměru dostavby trati,“ dodala. Ministerstvo dopravy se k prodloužení železnice zatím nevyjádřilo.

Trať už začal stavět Tomáš Baťa
O prodloužení trati směrem k česko-slovenským hranicím usiloval už Tomáš Baťa. Na počátku třicátých let minulého století převzal otrokovicko-zlínsko-vizovickou dráhu a v roce 1934 začal se stavbou, kterou ale přerušila válka. Po ní sice stát o pokračování uvažoval, ale po nástupu komunistů byla stavba tratě v roce 1951 zastavena. Zůstal po ní dodnes viditelný násep.