Kauza Volkswagenu podle expertů odhaluje, proč v Česku neubývá smogu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Zfalšované výsledky měření emisí oxidu dusíku u vozů koncernu Volkswagen ukazují, proč i přesto, že se normy zpřísňují, smogu neubývá, uvedli odborníci z oboru ekologie. Česko už mnoho let porušuje limity oxidu dusičitého v Praze, Brně, v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Ani po prodloužení nápravné lhůty do letošního ledna stát podmínky Evropské komise nesplnil. Hrozí za to sankce, řekl expert na toxické látky Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.

Právě doprava je hlavním zdrojem vysokých koncentrací oxidu dusíku v Česku. Tuzemští řidiči si prý navíc často nechávají u dieselových motorů vymontovat nebo poškodit filtry, což vede k vysokým emisím nebezpečných jemných částic prachu.

Množství zatajených emisí, které ve skutečnosti vypouštěla auta vyrobená Volkswagenem, by mohlo podle odhadů činit celosvětově ročně čtvrt milionu až milion tun oxidů dusíku. „To by odpovídalo dvaceti až osmdesátinásobku všech emisí oxidu dusíku ze všech osobních aut, které jezdí na českých silnicích,“ řekl analytik nezávislého centra Glopolis Vojtěch Kotecký.

Oba experti se shodují, že celoevropská pravidla a systém měření emisí je třeba reformovat, aby byla větší kontrola nad výrobci automobilů. Podle Šuty jedním z opatření pro zlepšení čistoty ovzduší ve městech je zavedení nízkoemisních zón. Ty už umožňuje zřizovat zákon o ovzduší. Například Praha už měla připravenou vyhlášku, která měla začít platit od ledna 2016, ale zatím ji nové vedení města neschválilo.

Přečtěte si analýzu:

Výfukové plyny jsou hlavní příčinou smogu ve velkých městech. Mezi nejběžnější oxidy dusíku patří oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2). Volkswagen přiznal, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software, který umožnil při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Skandál s emisemi se dotýká 11 milionů vozů po celém světě, to mohlo zvýšit úmrtnost kvůli smogu řádově tisíců lidí ročně, poznamenal Kotecký. Normy se podle něj doposud zpřísňovaly jen na papíře. Kauza bude průlomem v dosavadním testování, shodují se oba znalci.

Znečištění ovzduší ve čtyřech lokalitách ČR dlouhodobě překračuje limity pro oxid dusičitý. Ty stanovila v roce 2008 evropská směrnice o kvalitě ovzduší a jsou právně závazné od roku 2010. ČR dostala výjimku k prodloužení lhůty, aby limity splnila do ledna letošního roku. Podle Šuty se ale tak doposud nestalo v Praze a v Brně.

Oxid dusíku dráždí dýchací ústrojí a poškozuje imunitu zejména u dětí. Je to také látka, která ovlivňuje vznik letního i zimního smogu. V Česku ale způsobují podle Šuty více problémů emise jemných prachových částic, které také vypouštějí dieselové motory.

Česká stopa
Škoda Auto prodala v Česku mezi lety 2009 až 2013 přes 120 tisíc aut s dieselovým motorem, Volkswagen přes 36 tisíc vozů. Velká část z nich byla vybavena motory typu EA 189. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek. Typové označení EA 189 uvedené generace mají podle serveru Autoforum.cz pohonné jednotky se vstřikováním common-rail o objemu 1,2 nebo 1,6 či 2,0 litru s emisní normou Euro 5 o výkonu od 75 do 180 koní.
Do celkových prodejů jsou ale zahrnuty i další motory, kterých se problém podle dosavadních informací netýká, například agregáty 1,4 TDI nebo 1,9 TDI. Do Česka se ale také dovezly další tisíce ojetých aut, u kterých se tyto motory rovněž vyskytují.
Motory EA 189 předchozí generace využívala Škoda téměř ve všech svých modelech, včetně velkoobjemových řad Octavia, Fabia nebo Rapid. Škoda vyrobila jen v roce 2013 celkem 68 892 motorů typu EA 189. V současnosti do svých aut montuje novou generaci motorů plnící emisní normu Euro 6, kterých se podle vyjádření automobilky problém netýká.
Škoda dosud neoznámila, kolik vozů s problematickými motory dodala zákazníkům v ČR nebo v zahraničí, ani podrobnosti případné svolávací akce, při které by v servise v řídící jednotce auta opravila závadný software. Pouze uvedla, že softwarová úprava nemá vliv na bezpečnost a auta jsou plně schopná dalšího provozu. Na svolávání vozů se chce podílet i ministerstvo dopravy. Návštěva servisu bývá dobrovolná.
Podíl vozů s naftovým motorem na celkových prodejích nových aut na českém trhu se v posledních pěti letech pohybuje stále okolo 40 procent.
Podle Petra Říhy ze společnosti Dekra, která se zabývá provozem STK, jsou americká homologační pravidla jiná a přísnější než ta evropská. Při běžných emisních kontrolách v STK by se podle něj úprava projevit neměla a motoristé se ani nemají obávat toho, že by po opravení softwaru automobilkou jejich vozidlo neprošlo.

Zahraniční tisk: Obří skandál s koncem v nedohlednu