Klaus znovu proti biopalivům - nepodepsal zákon o certifikátech

Václav Klaus

Václav Klaus Zdroj: mediafax

Prezident Václav Klaus dlouhodobě kritizuje přimíchávání biosložky do pohonných hmot. Příležitost vyjádřit nesouhlas s tímto trendem teď využil u novely zákona, která zavádí certifikáty pro pěstitele a prodejce biopaliv. Certifikáty mají pomoct redukovat emise uvolněné do ovzduší při výrobě i distribuci biosložky. Podle Klause ale změny nespravedlivě tvrdě dopadnou na dopravce i další občany. Zákon proto nepodepsal. Ani ho ale nevetoval, takže bude platit.

Novela, jejíž zavedení požaduje Evropská unie, počítá s tím, že se prodejci pohonných hmot, distributoři biopaliv i pěstitelé budou muset prokazovat certifikátem, že při výrobě a dopravě biosložky byla splněna kritéria udržitelnosti. Ta konkrétně vyžadují, aby při použití prodávaného biopaliva vzniklo méně oxidu uhličitého než spalováním nafty a benzinu, a to i když se započítají uvolněné emise při výrobě a distribuci biosložky.

Podle Klause ale novela pouze stupňuje zbytečnou regulaci při výrobě pohonných hmot. „Obávám se, že další a další regulace Evropské unie, které jsme nuceni přejímat do našeho právního řádu, představují jen opětovnou chybnou reakci na původní chybné rozhodnutí, které podle mého názoru vyžaduje zásadní diskusi a jeho přehodnocení,“ uvedl Klaus v dopise pro předsedkyni sněmovny.

Novela zákona o ochraně ovzduší podle prezidenta kvůli novým finančním nákladům negativně postihne podnikatele v dopravě, ale i další občany. Kvůli administrativní náročnosti a nižšímu výnosu spotřební daně prý více zatíží také státní rozpočet.

Podle propočtů ministerstva životního prostředí stoupnou náklady na provoz jednoho vozu kvůli novému opatření o 300 korun ročně, autodopravci připlatí statisíce. Profitovat z nové úpravy by ale měli zemědělci, protože jako dodavatelé místních surovin budou mít při certifikaci výhodu před dovozci ze vzdálenějších zemí.

Klaus: Měla by se vést debata i o možných rizicích

Podle Klause je ale i pozitivní dopad povinného přimíchávání bioložek do pohonných hmot na české zemědělství sporný. Podle Klause by se měla začít vést vážná diskuse i o možných rizicích.
„Zatím používání biopaliv stále jen rozšiřujeme, aniž bychom se hlouběji zabývali riziky s tím spojenými, mimo jiné i pro zdraví člověka,“ uvedl Klaus.

Podíl biosložky přidávané do pohonných hmot činí v Česku od loňského léta u benzinu 4,1 procenta a u motorové nafty šest procent. Přimíchávání má pomoct snížit emise skleníkových plynů, podpořit domácí zemědělskou produkci a snížit závislost na dovozech paliv. Do roku 2020 má podíl složek z obnovitelných zdrojů v pohonných hmotách vzrůst na minimálně deset procent.