Legendární pantografy oslavily 50 let a 220 milionů najetých kilometrů

Souprava dvou čtyřvozových elektrických jednotek 451 u Říčan.

Souprava dvou čtyřvozových elektrických jednotek 451 u Říčan. Zdroj: CC BY 2.5: Radek Svitil/Ekolist.cz via Wikimedia Commons

Pantografy, které letos slaví padesátileté výroční provozu v příměstské železniční dopravě, najely během této doby na 220 milionů kilometrů. Celkem 51 jednotek řady 451 sloužících u státních drah tak celou Zemi projelo 5500krát, řekl ČTK Filip Drápal, mluvčí organizátora pražské hromadné dopravy (ROPID). V současnosti jsou tyto typy přezdívané "žabotlamy" nahrazovány patrovými soupravami City Elefant.

Pantografy přinesly v polovině šedesátých let v příměstské dopravě řadu novinek. Předně dokázaly zkrátit jízdní dobu kvůli nízkopodlažním vstupům a širokým dveřím, díky kterým se nástup cestujících a tedy i doba čekání v zastávkách výrazně zrychlila. Pantografy tehdy nahradily spoje složené z běžných osobních vagonů tažených buď parní, nebo už elektrickou lokomotivou. Protože ale neměly nástupní schůdky, bylo potřeba zejména v menších zastávkách vybudovat nástupiště se zvýšenou hranou, protože nástup přímo z kolejiště byl obtížný, doplnil Drápal.

V současnosti mohou cestující v běžném provozu vozidla s charakteristickým tvarem masky, podle kterého stroje získaly i svoji nepříliš lichotivou přezdívku, spatřit v pracovní dny na trase Praha-Libeň - Roztoky u Prahy a ve špičkách i dále v úseku do Kralup nad Vltavou. Slouží rovněž i jako pohotovostní vozidla pro případ mimořádných událostí v pražském uzlu.

Elektrické jednotky 451 a 452
Boční pohled na masku elektrické jednotky 451 ve stanici Zadní Třebaň, z tohoto pohledu je patrný rys žabí tlamy, jak je jednotka přezdívánaBoční pohled na masku elektrické jednotky 451 ve stanici Zadní Třebaň, z tohoto pohledu je patrný rys žabí tlamy, jak je jednotka přezdívána | CC BY-SA 3.0: Honza Groh via Wikimedia
Elektrická jednotka řady 451/051 (dřívější označení EM 475.1/N475.1) a její novější modifikace 452/052 (dřívější označení EM 475.2/N475.2) Českých drah patří mezi nejstarší typy českých elektrických souprav pro kapacitní příměstskou osobní železniční dopravu. Používá se pro ni více přezdívek, například Emilka (podle původního typového označení), pantograf nebo panťák, nově též žabotlam (podle vzhledu čela). V době vzniku bylo jejich hlavní předností oproti vlakům taženým lokomotivami značné zrychlení (0,7 m/s2) a jednoduchá možnost změny směru jízdy bez posunování.