Průmysl zaměstnává v Česku skoro 30 procent lidí. Obává se ale, že v budoucnu nebude mít tyto lidi kde brát. A pokud se výrazně oživí ekonomický růst, nedostatek kvalifikovaných pracovníků může být pro podniky problém.
„Podle našich zjištění v průměru až čtyři pětiny firem v krajích postrádají lidi v technických profesích,“ popisuje problém prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Mladší generace pracovníků se podle čísel do průmyslu nehrne.
„U technicky náročných profesí se na jednu vypisovanou pracovní pozici hlásí ve srovnání s jinými obory nejméně uchazečů,“ řekl EurActivu analytik kariérního portálu Jobs.cz Tomáš Dombrovský.
Dojíždět se nechce
Otevřených příležitostí je prý přitom dost. „Strojírenství má podle našich údajů třetí nejvyšší počet obsazovaných pozic, na čtvrtém místě je průmysl a výroba obecně,“ uvedl. Na prvním místě se přitom nachází pozice v obchodu a prodeji a na druhé místa v IT sektoru.
Podle analytika jsou některé důvody i ryze osobního rázu. Zatímco v některých regionech hledají průmyslové podniky nové zaměstnance, jinde se naopak potýkají s nezaměstnaností, ale lidé nejsou ochotni za prací dojíždět. Firmy se proto snaží lákat k práci v jiných okresech. Možností je také přitáhnout pracovníky ze zahraničí.
Rok pro průmysl
Problémů je ovšem víc. Nejmladší generaci teď například chtějí průmyslníci přesvědčit, že český průmysl není jen otázkou minulosti, ale drží krok s moderní dobou.
Svaz nedávno podnikl průzkum mezi pěti stovkami lidí, aby zjistil, jak se na průmysl dívá laická veřejnost. Vyšlo mu, že Češi považují domácí průmysl za důležitý a jsou na něj hrdí. Přesto si jej spojují především s dědictvím první poloviny 20. století.
„Zejména pro mladé lidi je to už v řadě případů jen tradice,“ komentoval výsledky prezident Hanák. I to prý může být jedním z faktorů, od kterých se odvíjí nižší zájem žáků a studentů o technické obory.
Změnit to má „Rok průmyslu a technického vzdělávání 2015“, který byl včera slavnostně zahájen.
V rámci celoročního projektu chtějí průmyslníci představit například existující projekty na podporu technického vzdělávání. Chystá se také online kampaň se zaměřením na rodiče, děti a mládež nebo série kulatých stolů k systémovým změnám ve školství.
Dokončení čtěte na Euractiv.cz