Města jen těžko zvládají nárůst byrokracie, přijímají další úředníky

byrokracie, administrativa

byrokracie, administrativa

Sídlům narůstá administrativa, přibývá úředníků. Práci úřadů také často komplikuje nejasná a stále se měnící legislativa. Příkladem je situace ve Středočeském kraji.

Podle tajemnice mladoboleslavského magistrátu Marie Zajíčkové administrativa rok od roku narůstá, proto v posledních dvou letech město navýšilo počet úředníků o 20 lidí, a to především na odboru sociálním a stavebním. Úředníkům přibylo nejvíce práce v oblasti, kdy se přenáší výkon státní správy na města. Podle mluvčí mladoboleslavské radnice Hany Kopalové by pomohla například úplná elektronická podání, což by zjednodušilo práci oběma stranám - úředníkovi i občanovi.

Také Mělník musel v posledních letech přijmout úředníky, mimo jiné na stavební agendu. "Byrokratizace se dostala do takových rozsahů, že my musíme navyšovat počty zaměstnanců, protože úředníci nejsou schopni tu agendu zvládnout," uvedl starosta Mělníka Ctirad Mikeš.

Nárůst administrativní zátěže potvrdila i mluvčí rakovnické radnice Alida Šulajterová. Roste například procesně náročné vyřizování žádostí podle zákona o svobodném přístupu k informacím, kde počet žádostí rok od roku roste.

"Úřady nemají v podstatě šanci bránit se šikanózním žádostem o informace. Nebo například zákon o registru smluv, kdy musí obce s rozšířenou působností (ale už ne menší města a obce) zveřejňovat všechny smlouvy nad 50.000 korun bez DPH," uvedla Štulajterová. Podle ní se radnice snaží agendu zvládat rozdělením mezi referenty, ale ne vždy je to možné.

Také kladenské radnici přibyli zaměstnanci, podle mluvčí Lenky Růžkové to bylo dáno zvyšující se administrativou způsobenou neustálými změnami legislativy a stále se zvyšujícím nárokům na obce, především na ty s přenesenou působností. "Zvýšení počtu zaměstnanců bylo nutné rovněž kvůli velkému nárůstu dotazů podle zákona číslo 106 (o svobodném přístupu k informacím)," doplnila mluvčí.

Město také mělo od roku 2011, kdy byla krize a radnice musely šetřit, poddimenzovaný počet pracovníků na některých odborech, což se změnilo, ale od roku 2016 se počet zaměstnanců kladenského magistrátu ustálil na 441, v některých oblastech se ale město potýká i s nedostatkem lidí, chybí například strážníci.

Pro město je také v některých případech výhodnější zaměstnat na dobu určitou, například v případě zpracování regulačních plánů, jinak by město muselo na práce vypsat tendr. Podle mluvčí se tak ušetří peníze a zkracuje se doba zpracování. Kvůli nové legislativě v oblasti veřejných zakázek město založilo oddělení specializující se na výběrová řízení, které pomáhá i školám a školkám.

"S ohledem na legislativní normy muselo město vytvořit i místo městského energetika. Pod vlivem náročné legislativy jsme byli nuceni posílit odbor výstavby a velmi výrazně i odbor sociální, především v agendách, které se týkají ochrany dětí," dodala Růžková.