Miliardy od bank dál leží ladem. Opozice pochybuje o smyslu rozvojového fondu

Ministr průmyslu a obchodu Karel Kavlíček (za ANO) představil na sklonku volebního období dva projekty, které by z fondu mohly být spolufinancovány. Má jít o multifunkční arénu v Brně za 3,3 miliardy korun a nákup dvaceti vlakových souprav pro České dráhy za 13 miliard korun.

Ministr průmyslu a obchodu Karel Kavlíček (za ANO) představil na sklonku volebního období dva projekty, které by z fondu mohly být spolufinancovány. Má jít o multifunkční arénu v Brně za 3,3 miliardy korun a nákup dvaceti vlakových souprav pro České dráhy za 13 miliard korun. Zdroj: Blesk:TONDA TRAN

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO) jedná se zástupci fondu o spolufinancování výstavby bytů.
Fond podle Jana Skopečka (ODS) postupně sám zanikne, bez toho, aby ho musel někdo formálně zrušit.
Olga Richterová (Piráti) má o budoucnosti fondu pochybnosti, měl by podle ní být více transparentní.
4
Fotogalerie

Sportovní stadion, vlaky, byty. Ministři z hnutí ANO srší před volbami nápady, jak využít peníze z Národního rozvojového fondu. Faktem ovšem je, že dva roky starý fond, do kterého čtveřice největších tuzemských bank přislíbila poslat až sedm miliard korun, stále do ničeho neinvestoval. Opoziční poslanci tak pochybují o jeho budoucnosti.

„Fond byla jen politická hra hnutí ANO vůči sociálním demokratům, kteří chtěli sektorovou daň,“ říká poslanec za ODS Jan Skopeček, podle kterého investiční aktivitu v Česku nebrzdí nedostatek peněz, ale neschopnost dostatečně připravit projekty. Vláda Andreje Babiše (ANO) podle Skopečka nedokázala naplnit ambiciózní investiční plán, který si vytyčila. „Vláda teď složitě dotahuje aspoň jeden dva projekty, aby existenci fondu odůvodnila,“ dodal s tím, že fond podle jeho názoru postupně sám zanikne bez toho, aby ho musel někdo formálně zrušit.

Ministr průmyslu a obchodu Karel Kavlíček (za ANO) představil na sklonku volebního období dva projekty, které by z fondu mohly být spolufinancovány. Má jít o multifunkční arénu v Brně za 3,3 miliardy korun a o nákup dvaceti vlakových souprav pro České dráhy za 13 miliard korun. Banky by měly prostřednictvím rozvojového fondu přispět na oba projekty dohromady 3,6 miliardy korun.

Jeho vládní kolegyně z rezortu místního rozvoje Klára Dostálová (za ANO) zase jedná se zástupci fondu, který spravuje Národní rozvojová banka, o spolufinancování výstavby bytů. „Sdružené peníze z bank by se investovaly do bydlení, což je pro fond atraktivní, neboť to je z logiky věci návratná investice,“ uvedla ministryně.

Volební lídři 2021: Andrej Babiš (ANO)

Video placeholde
Volební lídři 2021: Andrej Babiš (ANO) • Videohub

Využití peněz pro bytovou politiku by pirátská poslankyně Olga Richterová přivítala, stále je však k fondu skeptická. „Vzhledem k tomu, že ohledně fondu není mnoho informací k dispozici a jeho zástupci se stále odvolávají na bankovní tajemství, mé pochybnosti přetrvávají,“ uvedla. „Pokud má fond existovat, tak musí být jeho hospodaření předvídatelné, tedy v souladu s vládní strategií veřejných financí. Musí být zajištěna i jeho transparentnost,“ dodala poslankyně.

První místopředseda Starostů a nezávislých Jan Farský nevidí ve fondu žádnou budoucnost. „Ten fond je od začátku nesmyslný. Byl to jen prostředek k umlčení ČSSD s jejich bankovní daní,“ domnívá se poslanec. „Andrej Babiš tím zároveň uklidnil banky, kterým dluží desítky miliard,“ dodal.

Zástupci rozvojové banky odmítají kritiku, že je fond neefektivní. Podle mluvčí Marie Lafantové jsou oba Havlíčkem zmiňované projekty - multifunkční hala i nové vlaky - na velmi dobré cestě. „Než se takovéto rozsáhlé a investičně náročné projekty dostanou do fáze podpisu úvěrové smlouvy, tak to běžně ve světě trvá čtyři roky," upozornila Lafantová s tím, že byť fond vznikl už v roce 2019, licenci získal až o mnoho měsíců později a ve skutečnosti začal fungovat až letos. „Tedy to, že tu po třičtvrtě roce, kdy fond existuje, máme dva projekty, je velmi rychlé a lze to považovat za úspěch," domnívá se mluvčí.