Mladí investují odvážněji: Generace Z předbíhá boomery, sází na inovace a nové technologie
Investování už dávno není výsadou zkušených finančních expertů nebo lidí v pokročilejším věku. Průzkum investiční platformy InvestBay ukazuje, že se ho mladí Češi ve věku 18–26 let nebojí. A co víc, jejich přístup k investicím se značně liší od starší generace „boomerů“ (Baby boomers), kam spadají lidé ve věku 54–65 let. Zatímco ti se drží tradičních bankovních platforem a často investují jednorázově, mladí lidé jsou konzistentnější a nebojí se riskovat. Tento trend může ovlivnit investiční trh v Česku.
Téměř sedm z deseti mladých investuje, starší generace zůstává pozadu
Podle průzkumu InvestBay, který proběhl v dubnu 2024 prostřednictvím platformy Instant Research na reprezentativním vzorku 1534 obyvatel ČR, investuje aktivně už 67,3 procenta mladých Čechů z generace Z (205 respondentů). U starší generace Baby boomers (372 respondentů) to bylo pouze 51,3 procenta. Tento rozdíl je ještě výraznější u frekvence investic – zatímco mladí lidé investují pravidelně, alespoň jednou měsíčně (v 7,8 procenta případů), starší lidé investují většinou jednorázově. Přes 20 procent boomerů má za sebou pouze jednu investici.
Zástupci generace Z jsou zároveň ochotni podstoupit větší riziko. Zatímco 21 procent mladých investorů z této skupiny sází na vyšší výnosy i za cenu většího rizika, mezi Baby boomers jsou takto odvážní pouze čtyři procenta. Mladí lidé také častěji než starší generace využívají online platformy jako kryptoměnové burzy či aplikace pro mikroinvestice. Přestože obě generace upřednostňují jistotu, zejména v oblasti nemovitostí a spořicích účtů, mladší investoři jsou více otevření inovacím.
Rozdílné přístupy ke strategii a platformám
Jedním z hlavních rozdílů mezi generacemi je přístup k investičním platformám. Více než 77 procent boomerů využívá tradiční bankovní platformy, zatímco generace Z volí i moderní nástroje, jako jsou kryptoměnové burzy nebo aplikace na mikroinvestice. InvestBay, fintechová platforma zaměřená na investice do rekreačních nemovitostí, zaznamenala u mladších generací rostoucí zájem o možnosti mikroinvestování. Právě tato forma investic, kdy lidé mohou investovat i malé částky, se stává populární zejména mezi mladými lidmi.
„Na naší platformě sledujeme vyšší zájem ze strany generace Z, která preferuje inovativní investiční nástroje a je ochotná podstoupit vyšší riziko s vidinou vyšších výnosů,“ říká Lukáš Přikryl, CMO a spoluzakladatel platformy InvestBay. Mikroinvestice tak nabízejí mladým investorům nejen příležitost zhodnotit své finance, ale také možnost přístupu k nemovitostem za zvýhodněných podmínek.
Naopak Baby boomers se drží konzervativnějších přístupů. Přes 48 procent starší generace stále volí tradiční bankovní produkty a přibližně pětina se uchyluje k jednorázovým investicím, a to především s vidinou zabezpečení na důchod. Mladší generace vidí motiv k investicím v ochraně svých financí před inflací, to uvedlo jako svůj hlavní investiční motiv více než 40 procent z nich.
Na nemovitostech se shodneme
I přes odlišné přístupy se obě generace shodují na tom, že nemovitosti jsou nejbezpečnější formou investice. Až 67 procent respondentů, bez ohledu na věk, považuje investice do nemovitostí za atraktivní a stabilní. „Nemovitosti zůstávají i v dnešní době investičním nástrojem, který je vnímán jako bezpečný. Zajímavé je, že obě generace vnímají nemovitosti jako atraktivní příležitost nejen k zajištění stability, ale také jako nástroj pro zhodnocení svých prostředků,“ dodává Daniel Rajnoch, CEO platformy InvestBay.
Dalším společným bodem je obliba spořicích účtů, které jsou považovány za stabilní a bezrizikové. Zde se ale opět ukazuje generační rozdíl v přístupu – mladí lidé využívají spořicí účty spíše jako doplněk ke svým rizikovějším investicím, zatímco boomeři se spoléhají na jistotu, kterou tyto účty poskytují.
Budoucnost v inovacích
Mladší generace investorů ukazuje, že do budoucna bude v investicích kladen stále větší důraz na inovace a nové technologie. Platformy, které nabízejí moderní investiční nástroje, mohou v budoucnu přilákat nejen mladé investory, ale i starší generace, které hledají nové způsoby, jak zhodnotit své úspory.
Zatímco Baby boomers se i nadále budou držet tradičních hodnot a konzervativnějších přístupů, generace Z bude hnací silou změn na investičním trhu. Je pravděpodobné, že u mladších investorů poroste zájem o mikroinvestice a digitální aktiva, jako jsou kryptoměny nebo akcie technologických společností.