Náhradu zájezdu lze žádat čtyři roky po krachu cestovky
„Je to poprvé, kdy Ústavní soud jednoznačně řekl, že pouze pokud obecný soud vyhoví klientské žalobě, rozhodne v souladu s ústavou,“ uvedla advokátka Klára Havlíčková. Ta je autorkou knihy Cestovní právo, což je vůbec nejpodrobnější publikace o této problematice v Česku.
Nález je důležitý i proto, že se opírá o evropskou směrnici a judikaturu Evropského soudního dvora, která jasně stanovuje právo klienta na plnou cenu zájezdu. A také stanovuje, že jen vnitrostátní soud má posoudit, zda systém, který si stát vytvořil pro navrácení prostředků klienta, je efektivní.
Další klienti Parkam mají čas na podání žalob do 10. srpna
Další poškození klienti kanceláře Parkam Holidays mohou podat žaloby k nižším soudům až do 10. srpna, kdy v tomto konkrétním případě vyprší čtyřletá lhůta pro nárokování pojistných plnění.
Klient Parkam Holidays dostal v roce 2011 od pojišťovny necelých čtrnáct tisíc korun, přestože cena zájezdu byla přes třiadvacet tisíc. Podal žalobu k Obvodnímu soudu pro Prahu 2, který mu rozdíl mezi oběma částkami přiznal. Soud dospěl k závěru, že pokud se kancelář dostane do úpadku, je nutné vrátit zákazníkovi celou cenu zájezdu.
Pojišťovny nález kritizují
Jako nebezpečný průlom do principů pojišťovnictví vidí rozhodnutí Ústavního soudu Česká asociace pojišťoven. Požadavek na poskytování pojistného plnění i nad rámec sjednaného pojistného limitu není podle ní v souladu se základní právní povinnosti pojišťoven dle zákona o pojišťovnictví. Ten ukládá každé pojišťovně obezřetně a způsobem, který neohrožuje její stabilitu.
Pokud bude v případě úpadku cestovní kanceláře vyžadováno od pojišťovny plnění nad rámec sjednaného pojistného limitu, reálně v nejbližší době přestanou pojišťovny tento druh pojištění nabízet, varuje asociace. Klára Havlíčková namítá, že cestovky krachují pravidelně. „Takže pojišťovny musí počítat s tím, že se jim náklady z pojištění cestovních kanceláří zvednou,“ konstatovala.