Náhradu zájezdu lze žádat čtyři roky po krachu cestovky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Tomas Novak, Euro

Klienti zkrachovalých cestovních kanceláří se mohou soudně domáhat plné ceny neuskutečněných zájezdů čtyři roky od úpadku cestovek. Peníze jim má vyplatit pojišťovna. Vyplývá to z průlomového nálezu Ústavního soudu, který lidem přiznal nárok na celou a nikoliv jen částečnou cenu zájezdu. Soud tento týden zamítl stížnost Generali Pojišťovny v kauze jednoho z bývalých klientů zaniklé cestovní kanceláře Parkam Holidays.

„Je to poprvé, kdy Ústavní soud jednoznačně řekl, že pouze pokud obecný soud vyhoví klientské žalobě, rozhodne v souladu s ústavou,“ uvedla advokátka Klára Havlíčková. Ta je autorkou knihy Cestovní právo, což je vůbec nejpodrobnější publikace o této problematice v Česku.

Nález je důležitý i proto, že se opírá o evropskou směrnici a judikaturu Evropského soudního dvora, která jasně stanovuje právo klienta na plnou cenu zájezdu. A také stanovuje, že jen vnitrostátní soud má posoudit, zda systém, který si stát vytvořil pro navrácení prostředků klienta, je efektivní.

Další klienti Parkam mají čas na podání žalob do 10. srpna

Další poškození klienti kanceláře Parkam Holidays mohou podat žaloby k nižším soudům až do 10. srpna, kdy v tomto konkrétním případě vyprší čtyřletá lhůta pro nárokování pojistných plnění.

Klient Parkam Holidays dostal v roce 2011 od pojišťovny necelých čtrnáct tisíc korun, přestože cena zájezdu byla přes třiadvacet tisíc. Podal žalobu k Obvodnímu soudu pro Prahu 2, který mu rozdíl mezi oběma částkami přiznal. Soud dospěl k závěru, že pokud se kancelář dostane do úpadku, je nutné vrátit zákazníkovi celou cenu zájezdu.

Pojišťovny nález kritizují

Jako nebezpečný průlom do principů pojišťovnictví vidí rozhodnutí Ústavního soudu Česká asociace pojišťoven. Požadavek na poskytování pojistného plnění i nad rámec sjednaného pojistného limitu není podle ní v souladu se základní právní povinnosti pojišťoven dle zákona o pojišťovnictví. Ten ukládá každé pojišťovně obezřetně a způsobem, který neohrožuje její stabilitu.

Pokud bude v případě úpadku cestovní kanceláře vyžadováno od pojišťovny plnění nad rámec sjednaného pojistného limitu, reálně v nejbližší době přestanou pojišťovny tento druh pojištění nabízet, varuje asociace. Klára Havlíčková namítá, že cestovky krachují pravidelně. „Takže pojišťovny musí počítat s tím, že se jim náklady z pojištění cestovních kanceláří zvednou,“ konstatovala.