Nehoda maďarského Gripenu v Čáslavi: Nejsme na vině, tvrdí ministerstvo

Trosky maďarského gripenu na letišti v Čáslavi

Trosky maďarského gripenu na letišti v Čáslavi Zdroj: ctk

nehoda maďarského gripenu v Čáslavi
nehoda maďarského gripenu v Čáslavi
Trosky maďarského gripenu na letišti v Čáslavi
Vojenské cvičení Lion Effort
Vojenské cvičení Lion Effort
10
Fotogalerie
Ministerstvo obrany ukončilo prošetřování loňské nehody maďarského gripenu v Čáslavi. Češi podle něj za havárii nemohou. Záležitost nyní české úřady předaly maďarským kolegům. Stíhací letoun JAS-39 Gripen havaroval na letišti v Čáslavi 15. května během přistání, když se mu nepodařilo zastavit a skončil vážně poškozený mimo přistávací plochu. Oba piloti se katapultovali.

Již po nehodě se začalo mluvit o tom, že na vině byl maďarský pilot. Údajně měl svou chybu sám uznat. Hovoří se o tom, že při přistávání „přidal plyn“.

Výsledky šetření ministerstvo nezveřejnilo. „Provedené šetření vyloučilo podíl Armády České republiky na vzniku nehody. Bližší informace o výsledcích šetření však vzhledem k příslušnosti letounu a jeho posádky, což jsou maďarské vzdušné síly, může poskytnout pouze maďarská strana,“ uvedl Jiří Caletka z tiskového oddělení ministerstva obrany. Dodal, že na vyšetřování se podílelo i Maďarsko a Švédsko, ve kterém se gripeny vyrábí.

Podobně se vyjádřil i náčelník Vojenské policie Pavel Kříž. „Vojenská policie to prověřila a celý případ státní zastupitelství bude předávat do Maďarské republiky, aby si to tam maďarská strana dořešila i z trestně právního hlediska,“ řekl Kříž. „K pochybení na české straně nedošlo, aspoň tedy co se trestně právní roviny týče,“ doplnil náčelník Vojenské policie.

Maďarský web index.hu již loni s odkazem na své zdroje uvedl, že během přistání se vypnula elektronika. Pilot měl proto přepnout na manuální ovládání a ubrat „plyn“, což se ale nestalo. Stroj pilotoval jeden z nejzkušenějších maďarských stíhacích letců generál Csaba Ugrik.