Nejdražší jsou zdravotnické firmy, nejlevnější stavební

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Do začátku krize v roce 2008 se ceny prodávaných firem vezly na vlnách euforie, nebylo výjimkou, že stály desetinásobek EBITDA (tak se cena transakcí obvykle určuje). Během krize výrazně klesly, najít kompromisní cenu mezi představami kupce a prodejce je navíc mnohem složitější, takže transakce se vlečou.

TPA Horwath podle realizovaných cen fúzí a akvizic spočítala ceny v jednotlivých oborech. Ukázalo se, že nejdráže se loni prodávaly firmy z oboru zdravotnictví a farmacie. Prodejní ceny se tam pohybují na 9,9násobku EBITDA. Nejlevnější jsou firmy ze stavebnictví, které je poslední čtyři roky v dynamice na sestupné trase – průměrné ceny činí 2,5násobek EBITDA. Ostatní obory se pohybují kolem pětiaž sedminásobku EBITDA.

Na americkém trhu se přitom dociluje mnohem vyšších cen. „Je to dáno tím, že v USA je trh s podniky aktivnější a likvidnější, přičemž některé transakce probíhají přímo přes burzu. Dochází tedy k vyššímu počtu transakcí než v Evropě,“ uvádí TPA Horwath ve studii.

Není ale nutné chodit za oceán, poradci většinou upozorňují, že větší likvidity a vyšších cen lze dosáhnout už v Polsku, kde je kapitálový trh mnohem rozsáhlejší. Ceny jsou klíčové při vyjednávání o fondovém financování.

Největší obchody v říjnuNejvětší obchody v říjnu | E15

„Majitelé firem, kteří usilují o získání kapitálu, mají často odlišné představy o hodnotě firmy. Jejich ocenění se rozchází s našimi názory a dohodnout se na přijatelné ceně obchodního podílu je těžké. Seriózní investoři nechtějí vydělat tím, že podíl nebo celou firmu levně koupí, ale hodlají v zainvestované společnosti nastartovat růst a vydělat až výstupem ze zhodnocené společnosti,“ říká šéf private equity fondu Genesis Capital Jan Tauber.

„Proto spoléháme hlavně na management, který musí mít rozhodující roli při postupném zvyšování ceny společnosti. Předpokladem úspěšné investice je tak vzájemná důvěra mezi investorem, managementem firmy a případně vlastníkem, který se rozhodne s minoritním podílem ve společnosti zůstat,“ dodává.

Anketa E15: Chtějí se zahraniční firmy zbavovat českých aktiv?

Petra Wendelová, partnerka Ernst & Young pro fúze a akvizice

Osobně se domnívám, že některé zajímavé (velké) nadcházející transakce budou právě případem prodeje dosud zahraničních pozic tuzemským silným investorům se silnými „českými“ bankami v zádech. Příčiny mají dvě roviny: zaprvé časy, kdy za levné a dostupné peníze vlastníků a bank nadnárodní firmy financovaly globální expanzi bez ohledu na ekonomické výsledky konkrétní regionální pozice, jsou pryč. Každý špendlík zapíchnutý na mapě dnes podléhá přísné kontrole a neobhájíli firma svou životaschopnost v konkurenci ostatních sester, může být nabídnuta k prodeji. Zadruhé regulatorní podmínky v EU tlačí zejména u síťových odvětví na odprodej mnohdy i lukrativních aktiv.

Jan Tauber, šéf Genesis Capital

U středních a menších podniků, tedy v oblasti našich investičních aktivit, jsme trend zbavování se českých aktiv u zahraničních firem nezaznamenali. Naopak u podniků v portfoliu našich private equity fondů, které prodáváme, se projevuje seriózní zájem zahraničních strategických investorů. Naše poslední zkušenost tak spíše ukazuje, že kvalitní, perspektivní české firmy jsou nadále v hledáčku zahraničních investorů. Na straně akvizic se nám zase podařilo získat v režimu „fire sale“ na českém trhu působící dceřinou firmu na Londýnské burze ještě nedávno kotované nadnárodní společnosti, která v konkurzním režimu byla nucena odprodat kvalitní zahraniční aktiva.

Igor Mesenský, partner TPA Horwath

V posledních týdnech jsem se setkal se třemi případy, kdy zahraniční vlastník zvažuje nebo již zahájil prodej své české společnosti. Ve všech případech se jedná o výrobní společnosti, jejichž vlastník je ze západní Evropy (Německo). V jednom případě se jedná o prodej společnosti, která působí ve vedlejším oboru, než je hlavní předmět činnosti matky. Trend vidíme v tom, že české společnosti jsou stále aktivnější v oblasti fúzí a akvizic.
Předpokládám, že mezi kupujícími (zejména v případě menších akvizičních cílů) budou i české společnosti. Na druhé straně máme řadu klientů, kteří chtějí vstoupit na český trh nebo dále posílit svou pozici prostřednictvím dalších akvizic.

PPF s chutí pokouší zaběhlé pořádky v tuzemském bankovnictví