Nejhorší poměr cena/výkon měl v prezidentské kampani Sobotka

Přemysl Sobotka

Přemysl Sobotka Zdroj: profimedia.cz

Měly peníze vynaložené prezidentskými kandidáty na předvolební kampaně smysl? Odrazily se investované sumy v počtu voličů, které kandidát v prvním kole přímé prezidentské volby získal? Za nejhůře investované peníze lze označit příspěvky na kampaň kandidáta ODS Přemysl Sobotka. Vyplývá to z podílu odhadovaných nákladů na kampaně, které volební štáby přiznávají, a počtu získaných hlasů.

Místopředsedu Senátu Sobotku, jenž skončil v devítce kandidátů na předposledním místě, stál v této matematice jeden hlas zhruba 121 korun. Favorizovaného Jana Fischera, jenž se umístil třetí už na nepostupové pozici, přišel na 26 korun, čtvrtého Jiřího Dienstbiera (ČSSD) zhruba na 19 korun.

Vítěze prvního kola Miloše Zemana (SPOZ) stál jeden hlas asi osm korun. Druhý finalista, předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg za něj „vydal“ zhruba o deset korun víc.

Europoslankyně Zuzana Roithová pomyslně zaplatila za jeden hlas asi 2,5 koruny a výtvarník a skladatel Vladimír Franz přibližně 1,5 koruny. Zhruba 60 haléřů „stál“ hlas herečku a političku Táňu Fischerovou (Klíčové hnutí).

Tým šéfky Suverenity Jany Bobošíkové v médiích deklaroval, že neměla žádné náklady. Asi čtvrt milionu korun prý vydala na krajskou kampaň, v jejímž rámci sbírala podpisy pod kandidátskou petici. V této logice by Bobošíková nevynaložila za hlas vůbec nic.

Od státu kandidáti žádné příspěvky na prezidentské volby nedostávají. Nepolepší si ani politické strany, pokud by jejich kandidát uspěl.

Do druhého kola prezidentských voleb zbývá na transarentním účtu výrazně více Karlu Schwarzenbergovi, nyní disponuje ještě více než čtyřmi miliony korun. Miloši Zemanovi zbývá přes 1,6 milionu korun.

Schwarzenberg: Nerad bych vedl kampaň plnou osobních útoků