Německé firmy píší Nečasovi: Pošlete učně na praxi!

Zdroj: ctk

Bosch, Siemens nebo Kaufland - velké německé firmy působící v Česku - si stěžují na nedostatek kvalifikovaných pracovníků v zemi. Za situaci podle nich může nedostatečné propojení výuky a praxe v českém odborném školství, především na učilištích. Pokud se prý situace nezmění, české pracovníky by mohli vystřídat Poláci nebo Španělé.

„Obracíme se na Vás, vážený pane premiére, neboť v každodenní praxi pozorujeme vývoj, který nám dělá velké starosti: je stále obtížnější najít kvalifikovaný personál. Dle našeho názoru není ovšem problém pouze v nepříznivém demografickém vývoji, ale i v chybějící orientaci na praxi v českém vzdělávacím systému,“ píší zástupci 35 německých firem v Česku v otevřeném dopise Petru Nečasovi, který má E15.cz k dispozici.

V Česku se pořád střídají ministři

V Česku ubývá inženýrů a řemeslníků. Výroba je sice na vysoké úrovni, ale školství za praxí čím dál tím více pokulhává. „Některé obory se skoro nevyučují. Třeba mechatronika nebo robotika,“ stěžuje si Pavel Roman, vedoucí korporátní komunikace u českého Bosche.

Podle německých firem by pomohlo, kdyby čeští učni strávili více času v praxi přímo ve firmách. Hlavní překážkou, která brání vytvoření ucelené koncepce rozvoje odborného vzdělávání, je časté střídání ministrů školství. „Problém je vysoká fluktuace na postu ministra školství. Musíme začínat pokaždé od nuly,“ vysvětluje předseda Česko německé obchodní a průmyslové komory (ČNOPK) Bernard Bauer.

Český Bosch hledá inženýry už i ve Španělsku

Nedostatek kvalifikovaných sil je v Česku rok od roku více znát, potvrzují firmy. Například po po inženýrech se firmy působící v Česku musí poohlížet stále dále za hranicemi. „Už nestačí ani Slovensko. Hlásí se k nám lidé z Polska nebo Španělska, aby zaplnili ten nedostatek. Může se stát, že nahradí ty české pracovníky, což by byla velká škoda,“ varoval Roman z Bosche, který v Česku zaměstnává na 7700 lidí.

Podobné obavy vyjádřil i šéf českého Siemensu Rudolf Fischer. „Tady v Česku jsou velké možnosti. Jestli to tak ale bude i za pět let, to je otázka,“ řekl pro E15.cz.

Popularizujte technické obory

Jak situaci zlepšit? Podle firem by pomohlo, kdyby český školský systém umožnil učňům strávit více času na praxi. Stát by měl také aktivně popularizovat technické a řemeslné profese. „Rodiče dnes neví, jak vypadá moderní strojírenský podnik. Také panuje představa, že studium založené na matematice je obtížné. Na tomto poli je potřeba popularizace,“ řekl Roman.

Někteří ředitelé učelišť se rozhodli nečekat na pomoc ministerstva a situaci vzali do svých rukou. Drahoslav Matonoha, ředitel SOÚ Zelený pruh, jednoho z největších pražských „učňáků“, zavedl před několika lety projekt líheň zručnosti. Do svých dílen vodí děti ze základních škol, aby si vyzkoušely ruční výrobu. „Když dítě přinese domů krmítko a dostane za něj pochvalu, zjistí, že ho kromě tělocviku baví i něco jiného. Že něco umí. To je ta nejlepší motivace,“ vysvětluje.

Jeho škola se také snaží získat výjimku, aby mohla změnit podíl praktické a teoretické výuky. Matonoha usiluje o to, aby v posledním ročníku chodili učni do školy jen jeden den v týdnu a zbytek týdne strávili ve firmě. Návrh už schválil kraj, čeká se na posudek ministerstva školství.