Nově vypsaný tendr na mýto není korektní, míní Hospodářská komora

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Dan Ťok
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
8
Fotogalerie

Česká Hopodářská komora kritizuje nově vypsané výběrové řízení na správu mýtného systému po roce 2019. Podle komory ministerstvo zakázku za téměř 30 miliard korun připravovalo utajeně a parametry nekonzultovalo s odborníky a podnikateli v dopravě, a má tak pochybnosti o tom, že byla tato obří zakázka vypsána korektně.

"Máme pochybnosti o tom, zda takto utajovaná příprava zadávacího řízení proběhla korektně a bez ohrožení veřejného zájmu," uvedl předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Emanuel Šíp. Komora zároveň zopakovala, že nesouhlasí s rozšiřováním mýta na silnice nižších tříd.

Ministerský tendr totiž počítá s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o 900 kilometrů silnic I. třídy. Podle komory je také otázkou, zdali výběr mýta na těchto komunikacích pokryje náklady na provoz.

Rozšíření ministerstvo dopravy zdůvodňuje potřebou vypsat výběrové řízení, které nebude zvýhodňovat jedinou technologii, případně konkrétního dodavatele. Pokud by byl tendr vypsán pouze na převzetí stávajícího systému, obává se ministr dopravy Dan Ťok toho, že by byl úřad podezírán z nadržování nynějšímu dodavateli, společnosti Kapsch.

Kromě Hospodářské komory kritizovaly rozšíření mýta například Asociace krajů i sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. V případě zástupců dopravních společností je ale odpor k rozšiřování poplatků pochopitelný, uvedl po čtvrtečním vyhlášení soutěže Ťok.

Rozšíření mýta na silnice nižších, které v minulosti prosazovali zejména hejtmani za ČSSD, totiž pro dopravní firmy bude znamenat nárůst nákladů. Na druhou stranu ale může pomoci při nešvaru, kterým je objíždění zpoplatněných úseků dálnic, míní ministr.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí v současnosti zhruba 1,5 miliardy korun ročně.