Peníze na levné jízdenky nakonec budou chybět, říká ekonom Marek

David Marek

David Marek Zdroj: repro Reflex/archiv Davida Marka

Plány na financování slev na jízdné pro studenty a důchodce vyvolaly kritiku studentských sdružení i opozičních politiků. Premiér v demisi Andrej Babiš se hájí tím, že prostředky pouze přesune z nevyčerpaných investičních programů jednotlivých ministerstev. „Těch peněz je ovšem škoda, my investice v podstatě 'projíme' v dotacích na dopravu,“ říká hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek.

Andrej Babiš zveřejnil tabulku zachycující snížení výdajů kapitol jednotlivých ministerstev kompenzující ztráty ze zavedení slevy na jízdné. Premiér v demisi se hájí tím, že přesunem nečerpaných výdajů nedochází k omezení výdajů kapitol. Co na jeho argumenty říkáte?

Teoreticky by seškrtání nevyčerpaných prostředků nikomu vadit nemělo. Je ale zvláštní, že když tyto prostředky byly v rozpočtu určeny pro dané kapitoly, tak nebyly využity. Chybou není špatné nastavení výdajů, ale to, že si rezorty neuměly nastavit rozpočtové priority. Spíše to tedy ukazuje na nekompetenci jednotlivých lidí, než na to, že by se peníze podařilo někde ušetřit. Peníze tam nakonec chybět budou. 

Vláda dokonce měla najít celkem 170 miliard korun v nevyčerpaných investičních programech jednotlivých ministerstev. Jak je možné, že jde o tak velkou částku?

To opravdu nevím. Ukazuje to opět pouze na nekompetentní práci jednotlivých rezortů. Investic je u nás z veřejného sektoru opravdu málo, ve všech ohledech. Ať už se jedná o dopravní infrastrukturu, výdaje na školství, vědu, výzkum a další oblasti. Je škoda, že dané peníze nebyly efektivně využity a místo toho se "projí" 
na dotacích na jízdné pro seniory a studenty.

Co by pro stát znamenalo, kdyby vláda nevyužité peníze prostě nechala být?

S těmi penězi by se nestalo nic, protože vlastně neexistují. Stát nadále hospodaří deficitně, pouze by si musel o něco méně půjčit na finančních trzích.