Stát zadotuje jízdné lidem v neproduktivním věku. Je to dobře nebo špatně?

ČD Pendolino

ČD Pendolino Zdroj: Shutterstock

Vlaková souprava ČD
Ešus 471
Emil Zátopek 380
Brejlovec 750
Žralok 844
11
Fotogalerie

Od 10. června letošního roku mají senioři a studenti jezdit hromadnou dopravou s výraznou slevou. Inženýrsky naplánovaná 75procentní sleva na jízdném po železnici a v autobusech může mít pozitivní sociální dopady, ale také odehnat platící cestující, nechala se slyšet Hospodářská komora.

Zavedení slevy zvýší počet cestujících, což se odrazí na příjmech dopravců z jízdného. České dráhy (ČD) vlastní stát. Podle Hospodářské komory by mohla pobídka k cestování po železnici pro studenty a seniory díky zlepšení výtěžnosti spojů zvýšit příjmy podniku, a to je lepší, než aby – v případě nějakých potíží v budoucnu – požadovaly ČD po státu z peněz daňových poplatníků finanční injekci.

Na druhé straně nemusí na některých spojích stačit kapacita vlaků či autobusů, a tam se kultura cestování může zhoršit. Novinka má platit už od letošního června, ale zajištění výroby nových autobusů trvá měsíce a nových vlakových souprav mnohdy i několik let. Nemluvě o potřebných investicích do kvality a zabezpečení infrastruktury, které by trvaly ještě o mnoho déle a kde existuje stále patrnější dluh – například modernizace železnice.

„Dalším problémem je nedostatek řidičů a strojvedoucích. Případné omezení cest se slevou se ponechává na dopravcích, a ti v takovém případě ponesou plnou zátěž neuspokojených žadatelů o slevu,“ upozorňuje Hospodářská komora.

Dopravní sekce Hospodářské komory také apeluje na ministerstvo dopravy, aby připravilo kvalitní systém vykazování a financování uplatňovaných slev tak, aby nenastal problém s kompenzacemi jako v případě zvýšení mezd řidičů autobusů veřejné dopravy.

To sice předchozí vláda nařídila a současná vláda v demisi podpořila, ale financování tohoto zvýšení mezd bylo ponecháno na bedrech krajů.