Počet berních úředníků prudce roste. Stále jich máme málo, argumentuje Finanční správa

Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. Zdroj: František Vlček / Mafra / Profimedia.cz

Miroslav Kalousek o problematice finanční správy a o tom, jak používají zajišťovací příkazy
Alena Schillerová je v šoku z důvodů, pro které ji Bohuslav Sobotka odmítl jmenovat ministryní financí místo Andreje Babiše. Ve studiu Blesk odmítla, že by měla vliv na kontroly Finanční správy. A prozradila také termín spuštění účtenkové loterie.
Alena Schillerová je v šoku z důvodů, pro které ji Bohuslav Sobotka odmítl jmenovat ministryní financí místo Andreje Babiše. Ve studiu Blesk odmítla, že by měla vliv na kontroly Finanční správy. A prozradila také termín spuštění účtenkové loterie.
4
Fotogalerie

Počet pracovníků finančních úřadů v posledních letech roste a na konci loňského roku činil zhruba 15 400. Zároveň má ale Finanční správa aktuálně neobsazeno 765 míst.

Největším problémem v náboru zaměstnanců jsou totiž podle vyjádření mluvčí správy Petry Petlachové podmínky zákona o státní službě a nedostatečné platové ohodnocení zaměstnanců.

Průměrný plat berních úředníků přitom loni stoupl na 32 418 korun z předloňských 28 754 korun měsíčně. Průměrná mzda v ČR byla loni 27 589 Kč.

Finanční správě pro letošek vláda navýšila počet přidělených pracovních míst na 16.300. Počet míst zvýšila i loni. Důvodem je především nárůst povinností, jako například kontroly související se zavedením kontrolních hlášení od roku 2016 nebo spuštění elektronické evidence tržeb.

Podívejte se, co si Miroslav Kalousek myslí o problematice zajištovacích příkazů: 

Zároveň se ale správa v posledních letech potýká s rostoucím počtem pracovníků, kteří z Finanční správy odcházejí. Jejich podíl loni stoupl na 8,4 procenta z předchozích 7,3 procenta. Na druhou stranu ale ještě rychleji roste podíl nově přijatých pracovníků, ten loni stoupl na 9,3 procenta z celkového počtu zaměstnanců. Předloni to bylo 8,8 procenta.

"Zvyšuje se trend obměny zaměstnanců, a to jak nově přijatých, tak odchodů," uvedla Petlachová. Podíl úředníků ve věku 55 až 64 let přitom loni stoupl na 24 procent.

Petlachová dále upozornila, že struktura zaměstnanců podle vzdělání je stabilní s tím, že mírně klesá počet středoškoláků a roste počet vysokoškoláků. Na druhé straně správě meziročně mírně roste počet zaměstnanců v pracovním a služebním poměru méně než pět let a dále zaměstnaných více než 20 let.

"Pozitivním trendem je, že postupně klesá počet zaměstnanců zabývající se podpůrnými činnostmi související s výběrem daní, tedy administrativa nebo IT," uvedla Petlachová. Zatímco v roce 2014 byl podíl zaměstnanců zajišťující daňové činnosti 95,2 procenta, loni to bylo 98,4 procenta.