Policie nakupuje chaoticky, vnitro s tím nic nezmůže

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Způsob, jakým utrácí peníze policejní prezidium, balancuje na hraně zákona. Místo vloni vypsané a pak zrušené soutěže na několik tisíc neprůstřelných vest je jednotlivá krajská policejní ředitelství začala nakupovat po desítkách či stovkách kusů. Dodávají je různé firmy, takže ve skladech nebude stejný typ, jak je obvyklé například v armádě. Celý kontrakt se navíc prodraží.

Chaos způsobilo právě vedení policie. To kvůli údajně změněné bezpečnostní situaci loňské výběrové řízení na 7500 vest za 85 milionů korun po půl roce anulovalo a začalo poptávat výrobky s o něco vyšší balistickou ochranou. Zdroje deníku E15 blízké ministerstvu vnitra se shodují, že skutečným důvodem byla snaha zabránit vítězství České zbrojovky Uherský Brod, která nabídla nejvýhodnější podmínky.

Nákupčí však narazili na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podle jeho šéfa Petra Rafaje byly argumenty, jimiž zdůvodnili zastavení tendru, netransparentní. „Uložili jsme opatření k nápravě nezákonného postupu a sankční postih. Letos už jsme vydali několik rozhodnutí, která úkony zadavatele zrušila,“ uvedl Rafaj.

Jenže to nepomohlo. Policejní prezidium reagovalo podáním rozkladu, do jeho vypořádání není verdikt antimonopolního úřadu pravomocný. A mezitím začala krajská ředitelství vypisovat podlimitní zakázky a uzavírat smlouvy. Prý je k tomu nutí urgentní potřeba zajistit ochranné balistické prostředky pro strážce zákona. Ti je ovšem mohli mít už na začátku roku, kdyby policejní špičky původní centrální soutěž dokončily.

Nemůžeme nic dělat, argumentuje vnitro

Vedení vnitra k tomu tvrdí, že nemá žádné páky, jak nesystémové akvizice zrušit. Krajská ředitelství jsou podle něj autonomní organizační složky státu s vlastními rozpočty a mohou si proto nakupovat, co a jak chtějí. „Ministerstvo má z hlediska zadávání veřejných zakázek k ředitelstvím funkci metodickou, kontrolní a na základě vyžádání poradenskou. V žádném případě nemůže zasahovat do probíhajících zadávacích řízení,“ reagovalo tiskové oddělení úřadu Milana Chovance (ČSSD).

Přitom na obraně to už řadu let funguje jinak. Všechny větší obchody zajišťuje civilní část, nikoli generální štáb či dokonce jednotlivá velitelství. Rezort ve stejné době jako vnitro rovněž řešil vybavení neprůstřelnými vestami. Soutěž na 2300 totožných kusů, na jejichž vývoji se podíleli bývalí vojáci, bez problémů vyhrála uherskobrobrodská zbrojovka s nejnižší cenou.

Podle bezpečnostního analytika Františka Šulce je vždy nutné hledat rozumnou rovnováhu mezi centralizací a decentralizací. „Balistická ochrana je přesně ta komodita, která se má pořizovat centrálně, podobně jako výzbroj, výstroj či munice. Ať už kvůli operabilitě, výhodnější ceně nebo zajištění servisu. V armádě by to nikdo nezpochybňoval. Jiné je to třeba s úklidem, ten klidně může být decentrální,“ uvedl.