Polovina českých klientů si důvěru v banku spojuje s poplatky

Více než polovina českých klientů bank si důvěru v banku spojuje s otázkou poplatků. Ve světě přitom hraje důležitější roli než poplatky celková zákaznická zkušenost. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ernst&Young, jehož se zúčastnilo přes 32 tisíc bankovních klientů ze 43 zemí včetně 415 respondentů z Česka.

Češi patří k evropské elitě, pokud jde o využívání online bankovnictví, naopak návštěvy na pobočkách a intenzita využívání bankomatů jsou podprůměrné. Na 74 procent Čechů využívá online bankovnictví alespoň jednou týdně, čímž se řadí v Evropě do první pětky zemí.

Společně s klienty bank ze severských států Češi naopak navštěvují méně často pobočky a rovněž bankomaty využívají méně než klienti z ostatních zemí Evropy. Klíčovým zdrojem informací o bankách jsou pro české klienty webové stránky bank (57 procent), důležitou roli hrají také srovnávací portály (21 procent). Podíl v obou kategoriích patří k nejvyšším v Evropě.

Důvěra v banky roste

„Bankovní sektor má za sebou další náročný rok, nicméně dobrá zpráva je, že důvěra v banky roste, a to i v Česku,“ uvedl vedoucí partner oddělení poradenství pro finanční instituce EY v ČR a ve střední Evropě Pavel Riegger. Stále je ale podle něj co zlepšovat, například pokud jde o transparentnost bankovních poplatků. Rozhodující pro další posílení důvěry bude prý také přístup bank k řešení problémů a stížnostem klientů.

Třetina respondentů v globálním průzkumu uvedla, že jejich důvěra v bankovnictví za poslední rok vzrostla. To je výrazně víc než v předchozím průzkumu, jehož výsledky byly zveřejněny v červnu 2012, kdy tento názor zastávalo pouze 22 procent dotázaných. Naopak podstatně ubylo těch, kdo dnes věří bankovnímu sektoru méně než před rokem. Zatímco v roce 2012 takto odpovědělo 40 procent účastníků průzkumu, aktuálně je to pouze 19 procent.

Mezi jednotlivými regiony světa jsou ovšem poměrně výrazné rozdíly. Nejvíc roste důvěra v bankovní sektor v Indii, víc než před rokem mu věří 77 procent tamních respondentů, následuje Saúdská Arábie se 68 procenty. Na opačném pólu se nachází Španělsko a Irsko, kde pokles důvěry v bankovní sektor za uplynulý rok hlásí 60 procent, respektive 62 procent dotázaných.

Češi odcházejí kvůli poplatkům

Důvěru klienta podle průzkumu ovlivňuje globálně nejvíce zákaznická zkušenost, v ČR jsou to poplatky a sazby. „V Česku jsou bankovní poplatky a úrokové sazby také nejčastějším důvodem motivujícím klienta k odchodu od banky. Vyšší citlivost v otázce bankovních poplatků je českým specifikem,“ dodal Riegger.

Na 49 procent českých (52 procent celosvětově) respondentů průzkumu si v předchozím roce zřídilo alespoň jeden bankovní produkt nebo jej naopak zrušilo. Letos to v globálním měřítku plánuje 40 procent dotázaných. V Česku je tento podíl nižší, změnu plánuje 25 procent klientů.

S nějakým problémem se na svou banku v uplynulém roce obrátila asi třetina respondentů průzkumu. Co se týká českých klientů, na 30 procent (celosvětově čtvrtina všech respondentů) z nich bylo se způsobem jeho vyřešení velmi spokojeno, 34 procent Čechů (42 procent celosvětově) bylo spokojeno a 36 procent (34 procent celosvětově) nebylo zcela spokojeno.

Bankám končí žně. Roky velkých zisků jsou nejspíš pryč

Přichází doba hubená