Posudek: Opencard stála 1,74 miliardy, je neužitečná

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Stepan Bruner

Předražená, zastaralá a neužitečná. Tak hodnotí kartu opencard posudek společnosti Nexia AP, který si zadala Praha. Karta doposud stála 1,74 miliardy, výhodná je pouze pro majitele majetkových práv, firmu eMoneyServices (EMS), tvrdí posudek. Další rozvoj projektu Nexia nedoporučuje. EMS se ohradila, že Praha čeká nákladná a zdlouhavá cesta, pokud projekt opencard opustí.

„Projekt je nejen investičně, ale i provozně velmi nákladný, aniž by pro město znamenal skutečný přínos,“ uvedl Linek. Z uvedených 1,74 miliardy korun přišel na miliardu provoz, kapitálové výdaje činí 665 milionů korun.

Pro EMS je ovšem karta „velmi výhodným podnikem“, stojí v posudku. „Čistý výnos pro EMS je 650 milionů,“ uvedl Linek.

Primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) uvedla, že chce odstranit závislost na jednom dodavateli, protože je pro město nevýhodná. „Máme dokončené všechny podklady, máme všechny informace a posudky od auditorů a soudních znalců, abychom mohli pokračovat ve vyjednávání s EMS,“ řekla. Zda to bude znamenat konec opencard, přímo neuvedla.

EMS: Praha se hodlá vydat nákladnější a zdlouhavější cestou
Pokud Praha nebude pokračovat v projektu opencard a rozhodne se vypsat otevřená výběrová řízení, vydá se nákladnější a zdlouhavější cestou. Novinářům to dnes za majitele práv ke kartě, firmu eMoneyServices (EMS, řekl Martin Opatrný. Zároveň zpochybnil výsledek posudku firmy Nexia AP a.s., který dnes představilo vedení města.
„Společnost Nexia vychází z dokumentů poskytnutých Prahou, nikoli ze znalosti oboru,“ uvedl Opatrný.
EMS v uplynulých měsících podala několik nabídek na rozvoj multifunkční karty. „Rozvoj opencard přitom není závislý na dalších masivních investicí ani na společnosti EMS,“ řekl Opatrný. Vedení města ale podle něj s EMS nekomunikuje. „Dluhy jsou, snažili jsme se o mimosoudní vyrovnání, dáváme tomu přednost, ale nečinnost města nás donutila podat žaloby,“ řekl Opatrný. EMS vede s Prahou čtyři soudní spory o 170 milionů korun.

Návrat k papírovým kuponům?

Radní už dříve schválili částečný návrat k papírovým kuponům, které mají být alternativou k opencard. Ještě letos by navíc podle primátorky měli mít cestující k dispozici otevřenou platformu, na základě které budou libovolně volit mezi různými druhy cestovních dokladů. Kromě elektronických jízdenek jsou ve hře i bezkontaktní platební karty.

Krnáčová už dřív zmínila možnost rozšíření jiné problematické smlouvy s firmou Erika, která dodává sms jízdenky. Proti tomu se zvedla vlna nevole v řadách opozice, tak i koalice.

Karta Pražana pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS). Praha ji postupně začala zavádět od roku 2006. Kartu opencard vlastní asi 1,2 milionu cestujících. Městu postupně docházejí licence pro vydávání nových karet, zároveň končí možnost opětovně prodloužit platnost vydaných karet.