Praha kvůli tunelu Blanka zahájí další smírčí řízení o miliony

Otevření tunelu Blanka

Otevření tunelu Blanka Zdroj: Michael Tomes, E15

Otevření tunelu Blanka
Otevření tunelu Blanka: zleva primátorka Adriana Krnáčová, kardinál Dominik Duka a radní pro dopravu Petr Dolínek
Primátorka Adriana Krnáčová otevírá tunelu Blanka
Radní pro dopravu Petr Dolínek po otevření tunelu Blanka
Otevření tunelu Blanka
10
Fotogalerie
Hlavní město Praha zahájí další smírčí řízení kvůli tunelovému komplexu Blanka. Spory, které mohou dojít až k arbitráži, povede s firmami Pudis, Metroprojekt, Inset a Mott MacDonald CZ. Dnes o tom rozhodla rozpadlá pražská rada. Společnosti, které při stavbě zajišťovaly mimo jiné projektové práce, po městě žádají milionové částky nad rámec původních smluv.

Problematická silniční stavba se po několika odkladech otevřela letos v září. Vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno.

V aktuálním sporu čtyři projektové firmy argumentují tím, že se jim zvýšily náklady s ohledem na průtahy kolem dokončení tunelu Blanka. Firma Pudis žádá za projektovou činnost navíc 17 milionů, Metroprojekt 9,5 milionu, firma Inset chce za geomonitoring 33 milionů a Mott MacDonald CZ spolu s architektonickou kanceláří Romana Kouckého žádají 7,2 milionu za činnosti kolem Trojského mostu, vyplývá z neveřejných podkladů.

Kvůli Blance se v minulosti odehrály už dvě arbitráže, se stavební společností Metrostav o miliardové částky, s firmou IDS o stovky milionů. V obou případech soud firmám vyhověl. A schyluje se k další arbitráži s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ.

Šestikilometrovým tunelovým komplexem každý den projede v průměru asi 60 tisíc aut. Doprava se po otevření tunelu zhoršila v Dejvicích a v Břevnově a na příjezdu od Strakonic. Z listopadových údajů vyplývá, že Blankou od jejího otevření projelo více než 4,3 milionu aut. Praha chystá pokračování v trase Povltavské ulice.

Blanka není předražená, je to Bentley mezi tunely, tvrdí šéf Metrostavu