Provoz na kolejích do Prahy ještě zhoustne, příměstské linky lámou rekordy

Vlaky CityElefant Českých drah od výrobce Škoda Transportation

Vlaky CityElefant Českých drah od výrobce Škoda Transportation Zdroj: Profimedia.cz

příměstské vlaky CityElefant (foto E15)
Dvoupatrová souprava od švýcarské firmy Stadler trochu připomíná pražské příměstské vlaky City Elefant
Ilustrační foto
City Elefant
City Elefant
10
Fotogalerie

Obliba městské a příměstské železniční dopravy roste. Vlaky v Praze a okolí ještě nikdy nevozily tolik lidí jako letos. 

Podle údajů organizace ROPID využije městskou železnici v pracovní den 121 tisíc lidí, ještě před pěti lety to bylo hluboko pod sto tisíci. Vedení hlavního města přitom předpokládá, že nárůst se nezastaví ani příští rok. U Českých drah proto objedná více vlaků.

„Meziroční nárůst o 3,5 procenta nás vede k tomu, že je třeba přidat nové spoje a také rychle zajistit další soupravy,“ říká náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Nebude to ale zadarmo. Metropole zaplatí ze svého rozpočtu příští rok za objednané vlaky 669 milionů korun, o 41 milionů více než letos.

Video placeholde

Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek • Michal Nosek, Jan Pavec

Na městské vlaky navíc přispívá i stát, a to necelými 220 miliony. Jeho příspěvek se příští rok zásadně měnit nebude. Jízdní řád nejvíce zhoustne na nejvytíženějších trasách z Prahy do Benešova, Berouna a Kolína.

Rekordy letos láme právě benešovská linka S9, kterou denně využije téměř 26 tisíc cestujících, což je skoro čtvrtina výkonů celé příměstské železnice. Více vlaků bude jezdit například i mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. „Jde o linku S4 a vlaky tu budou jezdit nově každých 30 minut i mimo špičky. Vybrané vlaky budou prodlouženy z Kralup až do Nelahozevsi,“ doplnil ředitel ROPID Petr Tomčík.

Mírně se promění i vozový park. České dráhy dokončily rekonstrukci starých dvoupatrových východoněmeckých vagonů ze sedmdesátých let, které donedávna vypomáhaly na Posázavském pacifiku. Po modernizaci budou jezdit ve všední dny na Beroun; jedna souprava nabídne až 700 míst k sezení, což je o 80 více než dva spojené CityElefanty.

Výsledkem šachů s vozovým parkem bude i konec tradičních pražských pantografů ze šedesátých let na kralupské lince. Poslední dvě soupravy budou k vidění pouze na městské lince z Libně do Roztok.

Každoročně houstnoucí jízdní řád přidělává starosti Správě železniční dopravní cesty, která musí vlakům přidělit místo na kolejích. 

"Zatím se SŽDC daří sestavit jízdní řád, který reflektuje požadavky dopravců. Logicky máme jasně dané technologické limity v podobě stávající železniční sítě a v kapacitě jednotlivých pražských stanic," uvedla mluvčí Kateřina Šubová. Přidělování kapacit na hlavním nádraží navíc bude i příští rok komplikovat oprava historického zastřešení nástupišť. 

Cestující v příměstských vlacích.Cestující v příměstských vlacích.|ROPID, E15