Průzkum: Se zavedením evidence tržeb souhlasí 37 procent firem

Podle plánů MF by od roku 2016 pokladny obchodníků měly být napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Podle představ MF by tak měl podnikatel datovou zprávu o transakci zaslat finanční správě, která zašle podnikateli zpět potvrzení s unikátním kódem účtenky o přijetí transakce.
Podnikatel následně účtenku vytiskne a zákazník by měl povinnost ji převzít. Od ledna 2016 by se evidence měla týkat restaurací a hotelů, od července 2016 pak podnikatelů v oblasti maloobchodu a velkoobchodu. O zařazení dalších, například nejmenších živnostníků, MF rozhodne až na základě analýzy, a to od roku 2017.
Se zavedením evidence tržeb přitom nejvíce souhlasí provozovatelé čerpacích stanic, a to v 78 procentech případů. Naopak nejmenší zájem o evidenci v průzkumu prokázaly provozovny rychlého občerstvení, stánkaři a trhovci, pouze 19 procent respondentů.
Třetina bez pokladny
Z průzkumu dále vyplývá, že pokladnu v současnosti vůbec nemá 27 procent drobných živnostníků a firem. Ruční vypisování účtenek je charakteristické podle AMSP pro menší provozovny do 50 metrů čtverečních. Více než polovina respondentů využívá jednoduché pokladny a pětina má technicky pokročilejší pokladny.
Výhodou evidence tržeb podle MF je, že není nutné certifikovat zařízení ani programy a celý systém lze provozovat na běžných zařízeních.