Rodinné firmy získaly definici, mohou tak dosáhnout na podporu

Strážnické brambůrky

Strážnické brambůrky Zdroj: Michael Tomes, E15

Strážnické brambůrky
Strážnické brambůrky
Strážnické brambůrky
Strážnické brambůrky
5
Fotogalerie

České firmy a živnosti rodinného typu získaly svou oficiální definici. Vláda v pondělí schválila materiál, který definuje rodinný podnik jako rodinnou obchodní korporaci nebo rodinnou živnost. Díky přesnému vymezení, které dosud v Česku nebylo, budou moci legislativci rodinné podniky více podporovat, třeba zjednodušením zaměstnávání rodinných příslušníků nebo například pobídkami. Definice má být závazná pro všechny členy vlády a představitele orgánů státní správy i soukromé subjekty. 

„Tato skupina podnikatelů je základem obslužnosti venkova, stability zaměstnanosti v regionu, je nositelem tradic, původních produktů a je jedním z pilířů sociálního smíru v rámci regionů,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO), který definici prosazoval už dříve jako šéf Asociace malých a středních podniků (AMSP). Definici přijala vláda jako své usnesení, zakotvení pojmu do právního řádu se teprve chystá.

„Fakticky se tím Česká republika zařadila mezi osm zemí EU, které se rozhodly podporovat tento segment i na úrovni vládního, legislativního charakteru. Tím se vytváří možnost podpory přímými i nepřímými formami podpory,“ dodal ministr s tím, že podpora rodinného podnikání má širokou podporu a vláda ji má v koaličním programu. 

Kromě zjednodušení legislativy kolem zaměstnávání členů rodiny se konkrétně nabízí také dotační programy, podpora podnikání na venkově, benefity spojené s reinvesticí vlastního kapitálu do dalšího podnikání nebo například podpora převodu rodinných podniků na stávající zaměstnance.

„Rodinné podniky drží ekonomiku i v těžkých časech, kdy velké korporace odejdou pryč. Zbavit se něčeho, co zakládal váš děda, je těžší, než když k tomu vztah nemáte,“ řekl za AMSP současný předseda Zdeněk Tomíček. Mnohé rodinné firmy v Česku nyní řeší první porevoluční výměnu generací.

Advokát Martin Hrdlík z KPMG, který poskytuje právní služby rodinným firmám, ale upozornil na některé neduhy opatření. „Vyvstává otázka, z jakého důvodu by rodinné firmy měly být zvýhodňovány před obchodními korporacemi ,nerodinného' typu,“ řekl Hrdlík serveru Penize.cz. „Existuje také riziko, že může dojít k účelovému vytváření takových struktur kvůli získání podpory či zvýhodnění, ať už v jakékoli podobě,“ dodal.

Mezi nejvýznamnější české rodinné firmy patří například výrobce klavírů a pianin Petrof, fotografické centrum FotoŠkoda, výrobce müsli Emco, nápojář Kofola, výrobce medových dortů Marlenka, výrobce Strážnických brambůrků,  mlékárenské firmy Madeta a Hollandia nebo také provozovatel bister Bageterie Boulevard.