Rychlotratě znovu skončily u antimopolního úřadu

Rychlík Českých drah

Rychlík Českých drah Zdroj: e15, anna vackova

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže opět řeší vysokorychlostní tratě (VRT). Na stole mu skončila dvacetimilionová zakázka Správy železniční dopravní cesty s názvem „Technicko-provozní studie – Technická řešení VRT“. Za krkolomným jménem se skrývá strategický dokument, který určí směr českým železnicím na desítky let.

Vítěz se například bude podílet na tvorbě norem pro vysokorychlostní tratě, bude řešit třeba podobu nástupišť, nádraží a dalších parametrů. Dokument tím mimo jiné naznačí šance českých firem podílet se na výstavbě a provozu kolejí budoucnosti.

V klání zvítězilo konsorcium projektantské firmy Sudop Praha a organizace ACRI, tedy Asociace podniků českého železničního průmyslu. Sem patří například plzeňská Škoda. „Dle našeho názoru SŽDC nastavila kvalifikační kritéria této strategické zakázky tak, aby udržela současné monopoly na české železnici,“ řekl Petr Šlegr, šéf Centra pro efektivní dopravu, které podnět k antimonopolnímu úřadu podalo.

SŽDC: Tendr je otevřený pro všechny odborníky, ať už pocházejí z České republiky nebo ze zahraničí

Požadavky správy železnic na zkušenosti členů řešitelského týmu se podle něj míjejí s předmětem zakázky a diskvalifikují řadu zkušenějších konkurentů. Samotné centrum se hodlalo tendru účastnit se zahraničním partnerem, který má s provozem rychlotratí zkušenosti. Nakonec účast vzdalo. Centrum mimo jiné poukazuje na skutečnost, že některé formulace v zadávacích podmínkách doslovně odpovídaly formulacím na webu ACRI. Správa železnic pochybení odmítá.

„Tendr je otevřený pro všechny odborníky, ať už pocházejí z České republiky nebo ze zahraničí,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Shodu ve formulacích vysvětluje tím, že jde o definici Centra technické normalizace. Antimonopolní úřad nedávno řešil podobnou zakázku, která řešila přínosy VRT. Železničáři ji zrušili, neboť v soutěži zbyl jediný účastník.