Sál Vltavské filharmonie navrhl japonský akustický mág. Má na kontě i operu v Sydney

Slavný japonský akustik Yasuhisa Toyota

Slavný japonský akustik Yasuhisa Toyota Zdroj: profimedia.cz

Vizualizace Vltavské filharmonie od týmu dánského studia Bjarke Ingels Group (BIG).
Vizualizace Vltavské filharmonie od týmu dánského studia Bjarke Ingels Group (BIG).
Sál Walt Disney Concert Hall v Los Angeles
Walt Disney Concert Hall v Los Angeles od Franka Gehryho, který je Pražanům dobře znám jakou autor Tančícího domu.
Vizualizace Vltavské filharmonie od týmu dánského studia Bjarke Ingels Group (BIG).
16
Fotogalerie

Vítězná podoba Vltavské filharmonie od dánského ateliéru BIG je už dobře známá. To, že se v ní ukrývá hudební sál od japonského akustika Jasuhisy Tojoty, už ale ví jen málokdo. Přitom je to jméno, které v jeho oboru snad nemá sobě rovné. Hudební sály podle jeho návrhu má více než padesát filharmonií po celém světě včetně hamburské Labské filharmonie nebo Walt Disney Concert Hall v Los Angeles. Jeho dílem jsou i upravené sály opery v Sydney.

„Sál především obsahuje hudbu a jsou v něm přítomni hudebníci, proto usilujete o dosažení co největší intimity s orchestrem jak vizuálně, tak samozřejmě akusticky,“ sdělil v rozhovoru pro deník E15 autor návrhu Vltavské filharmonie Bjarke Ingels. Sál v něm připodobnil k naruby obrácené borové šišce, kde lidé sedí na listech uspořádaných do kruhu, které je přenesou co nejblíže orchestru. Akustické přiblížení diváků měl na starosti právě Jasuhisa Tojota a jeho celosvětově známý ateliér Nagata Acoustics.

Cesta akustika Tojoty začala v roce 1986 v rodném Japonsku. Jeho prvním projektem byl návrh sálu pro tokijskou Suntory Hall, který se nejdříve setkat s odporem veřejnosti. Na vině bylo do té doby neobvyklé uspořádání, které staví do středu sálu hudební těleso a diváky usazuje kolem. Postupně se ale arénový typ sálu se stupňovitým gradováním, který začal být připodobňován ke stupňovitým vinicím, stal vyhledávaným. V následujících dvou desetiletích postavil Jasuhisa Tojota několik dalších velkých i malých sálů po celém Japonsku.

Do světového povědomí ho dostal ale až jeho návrh sálu pro Walt Disney Concert Hall v roce 2003, kterou vytvořil architekt Frank Gehry pro Los Angeles. Jejich spolupráce pak pokračovala i u filharmonií v Miami nebo v Paříži. Design hudebního sálu od té doby navrhl pro více než padesát filharmonií po celém světě. Spolupracoval s řadou předních architektů v čele s Jeanem Nouvelem, nositelem Pritzkerovy ceny za architekturu, nebo studiem Herzog & de Meuron. Na přelomu tisíciletí se podílel také na nové podobě sálů v ikonické opeře v Sydney.

Navrhnout hudební sál pro filharmonickou hudbu je jeden z nejobtížnějších úkolů architektů. Sál sám o sobě musí být dokonalým hudebním nástrojem. V první řadě hraje roli tvar celého prostoru, jeho výška, uspořádání balkonů. Druhým důležitým parametrem je použitý materiál. I proto je překvapivé, že Tojota při svých návrzích používá vyspělé počítačové technologie pouze jako pomůcku. Počítačová analýza mu sice pomáhá, ne vše se dá ale nasimulovat a spočítat.

Počítač například při přesném vymodelování prostoru nasimuluje zvukové vlny, posoudí jejich odrazy nebo pohlcování a tříštění o materiál, který se v sálu nachází. Důležitá je také doba dozvuku, která je zásadní pro správný prožitek hudby. Tyto parametry je schopen program posoudit a navést tak na nevyhovující místa, která mohou kvalitu zvuku rušit. Jak ale problém odstranit, to musí Tojota vymyslet sám.

Poslechněte si podcast s ředitelem pražského Institutu plánování a rozvoje Ondřejem Boháčem. Jaká je podle něj budoucnost Prahy: