Sečteno a podtrženo: české letouny CASA jsou nejdražší na světě | E15.cz

Sečteno a podtrženo: české letouny CASA jsou nejdražší na světě

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: wikimedia

Pavel Otto

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Ať už to byly španělské stroje CASA nebo srovnatelná konkurenční letadla italské Alenie, Polsko či Litva je koupily výrazně levněji než Česko. Důvodem je skutečnost, že bývalá vláda Mirka Topolánka nevypsala výběrové řízení a přímo oslovila evropský koncern EADS zastupovaný v tuzemsku Omnipolem. Praha za tento postup sklidila kritiku Bruselu, hrozí ji vysoké sankce.

Polsko zaplatilo za deset strojů C-295M v přepočtu něco přes sedm miliard korun, jeden tedy stál asi 700 milionů. Česko objednalo čtyři dopravní letadla, za tři zaplatilo téměř 3,6 miliardy a čtvrtý vyměnilo za pět bitevníků L-159. Rozdíl oproti Polákům vychází na 1,5 miliardy.

Podobně dopadne také srovnání s Litvou. Ta nakoupila dohromady tři italské stroje Spartan 75 milionů euro, tedy necelé dvě miliardy korun. LN nyní s odvoláním na ročenku The Military Balance, kterou vydává londýnský Mezinárodní institut pro strategická studia, napsaly, že Portugalsko objednalo dvanáct letadel C-295M. V tomto případě je cena zdaleka nejnižší, protože portugalská armáda za jedno zaplatilo 27 milionů dolarů (zhruba 420 milionů korun).

Naše jsou nejlepší

České ministerstvo obrany tvrdí, že jím pořízené stroje mají jiné specifikace, tedy lepší vybavení. I výcvik pilotů a pozemního personálu je prý komfortnější. Jenže výcvik je součástí balíku takzvané servisní podpory, za nějž Omnipol dodatečně inkasoval další bez mála jednu miliardu. Smlouva byla uzavřena na období 2010 až 2013. To znamená, že účet za logistiku není konečný, protože životnost každého letadla je zpravidla 20 až 30 let.

Tři stroje CASA tedy stály 3,6 miliardy, na další miliardy pak přijde jejich servis. Do kalkulace je třeba započítat ještě výměnu pěti L-159. Na přelomu dekády za ně armáda Aeru Vodochody zaplatila asi 2,5 miliardy. Kromě toho muselo být pět bitevníků uvedeno ze zakonzervovaného do provozuschopného stavu, což ale údajně uhradila EADS. Stát však musel zaplatit za přestavbu dvou jednomístných L-159 na dvoumístné, které požadovala španělská armáda.

Tendr by cenu snížil

Ještě v roce 2008, kdy Topolánkova vláda rozhodla o tom, že bude přímo jednat s Omnipolem, měla tři letadla CASA stát něco přes dvě miliardy. Kdyby vláda vypsala výběrové řízení, byla by tato cena konkurenceschopná vůči italským spartanům. Je ale otázka, zda by CASA zvítězila, protože spartany mají lepší technické parametry, například větší přepravní prostor a dolet. To byl také důvod, proč jim generální štáb české armády dával přednost i v oficiálních dopisech adresovaných politickým představitelům. „Řada leteckých odborníků je přesvědčena o tom, že samotná volba typu letounu je špatná a že v případě tendru by podle původní specifikace požadované armádou letoun C-295M nikdy nevyhrál,“ konstatoval člen sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost za ČSSD Antonín Seďa.

Prioritou byla výměna L-159

Údajnou prioritou Topolánky vlády byla snaha zbavit se přebytečných L-159. Podle tehdejšího vládního usnesení se mělo pět bitevníků vyměnit, CASA navíc získala právo na odkoupení dalších pěti. „Armáda získá moderní dopravní letadla a zároveň splní vládní úkol uplatnit na trhu nepotřebné L-159,“ tvrdilo ministerstvo obrany. Pět bitevníků nakonec Španělsko po vleklých tahanicích odebralo až koncem loňského roku. Jaký bude jejich další osud není jasné, protože španělská armáda je údajně nepotřebuje. Spory s Omnipolem vyvrcholily toto pondělí, kdy ministerstvo oznámilo, že vůči firmě uplatní sankce. Obchodník se zbraněmi ve stanovené lhůtě neodstranil závady na systému pasivní ochrany letounu.

„O případných dalších právních krocích vůči dodavateli rozhodneme počátkem příštího měsíce s přihlédnutím k výsledkům právní analýzy, kterou připravuje renomovaná advokátní kancelář,“ dodal Blažek. Ministerstvo očekává, že závady budou odstraněny co nejdříve, aby letouny mohly začít plnit úkoly v Afghánistánu. „V případě, že k tomu v nejbližších měsících nedojde, je opodstatněné uvažovat také o možném odstoupení od smlouvy,“ konstatoval Blažek.

ilustrační foto Autor: wikimedia

Kauza CASA v datech:

Září 2005 - Vojáci začali s průzkumem trhu, na jehož základě se chtěli rozhodnout, který výrobce dodá nová transportní letadla. Měla nahradit dosluhující antonovy.
Červenec 2007 - Padlo rozhodnutí, že se neuskuteční tendr a armáda se pokusí získat nové stroje výměnou za nepotřebné letouny L-159.
21. dubna 2008 - Vláda Mirka Topolánka schválila návrh memoranda o porozumění s EADS, jež bylo prvním krokem k pořízení letadel CASA. Letadla měla stát něco přes dvě miliardy korun.
10. června 2008 - Italská společnost Alenia Aeronautica podala na obchod stížnost Evropské komisi, ÚOHS i ministerstvu obrany. Podle Italů obchod porušil zásady transparentnosti a nediskriminace EU.
20. dubna 2009 - Topolánkova vláda, tehdy již v demisi, schválila pořízení čtyř letounů CASA. Jeden měl být získán výměnou za pět bitevníků L-159, tři další pak koupeny s náhradními díly a výcvikem posádek.
7. května 2009 - Zástupci ministerstva obrany a společnosti Omnipol podepsali smlouvu o nákupu CASA C-295M. Ministerstvo vybralo letouny bez řádného tendru. Nákup letadel je jedním z armádních obchodů, za který bývá kritizován bývalý ministr obrany Martin Barták. Kontrakt byl podepsán den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Bartáka do ministerské funkce. Za dohodou s EADS a Španělskem podle některých médií údajně stál Bartákův poradce Jan Fulík.
10. ledna 2010 - První z nových letounů přistál v Praze. Zbylé tři stroje z kontraktu za 3,6 miliardy vojáci obdrželi v průběhu roku.
5. května 2010 - Evropská komise zažalovala Česko kvůli možnému porušení pravidel pro veřejné zakázky.
22. července 2010 - Podle deníku E15 Španělé ČR vzkázali, že nemají o L-159 zájem. Podle ministra obrany Alexandra Vondry je na smluvním partnerovi - konsorciu EADS, aby pro bitevníky našlo odbyt v jiné členské zemi NATO.
8. února 2011 - Armáda informovala, že letadlo CASA se 3. února při cvičném letu propadlo o několik desítek metrů, a proto až do vyšetření události nemohou letadla tohoto typu létat.
1. dubna 2011 - Deník Právo uvedl, že armáda bude muset odložit vyslání nových letadel do Afghánistánu, neboť systém ochrany proti raketám, který za 150 milionů korun dodal Omnipol, neprošel zkouškami. Náčelník generálního štábu armády Vlastimil Picek nařídil odstranit nedostatky do 30. dubna.
4. května 2011 - Armáda dočasně zastavila provoz letadel CASA. Důvodem byla závada na avionice, která se na jednom ze strojů projevila za letu. Omnipol požádal o prodloužení termínu pro odstranění závad pasivní ochrany letounu do 15. června.
18. května - Picek povolil lety tří ze čtyř letadel CASA. Výrobce nainstaloval starší software a provedl kontrolní lety.
1. srpna - Ministerstvo kvůli letadlům CASA uplatní vůči Omnipolu sankce plynoucí ze smlouvy. Firma ve stanovené lhůtě neodstranila závady na systému pasivní ochrany letounu.

Zdroj: čtk

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.