Signál může být v metru už o prázdninách. Dohoda operátorů s dopravním podnikem je na spadnutí

Metro

Metro Zdroj: profimedia.cz

Pražská primátorka Adriana Krnáčová.
2
Fotogalerie

Dlouholeté spory mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a operátory o zavedení mobilního signálu do pražského metra se chýlí ke konci. Z několika variant, jak pasažérům v tunelech umožnit telefonovat i datovat, má zvítězit zasíťování podzemí dráhy konsorciem v čele s T-Mobilem, kterému bude DPP prostory pronajímat.

„Dohoda s dopravním podnikem je na spadnutí, operátoři jednají ve shodě. Nejpozději do podzimních komunálních voleb chci, aby signál fungoval alespoň na jedné lince metra,“ řekla v rozhovoru pro deník E15 primátorka Adriana Krnáčová (ANO) s tím, že to bude linka C. 

Podle Krnáčové může být smlouva schválena a podepsána v řádu týdnů. „V takovém případě by mohlo být celé céčko pokryto možná už o prázdninách. Operátoři slibují, že zbývající dvě trasy B a A pak pokryjí do osmnácti měsíců,“ dodala.

„Minulý týden proběhlo další jednání mezi DPP a konsorciem operátorů a jsou naplánovaná expertní setkání, která mají dořešit zbývající body. Věříme, že směřujeme k finální dohodě,“ reagoval mluvčí konsorcia z T-Mobilu Tomáš Leixner. Potřebnou infrastrukturu pro pokrytí metra jsou podle něj operátoři připraveni stavět ihned po podpisu smlouvy. Jakékoliv termíny však podle nich odhadovat nelze.

Krnáčová však odmítla upřesnit, kolik budou operátoři platit DPP za pronájem stanic a tunelů. „Částka se pohybuje mezi cenou obvyklou a cenou tržní, stanovily ji znalecké posudky,“ vysvětlila. Právě na tomto bodě historicky veškerá jednání o signálu v metru vždy krachovala.

Předseda dozorčí rady DPP Lukáš Kaucký (ČSSD) je v odhadech opatrnější. Konečné rozhodnutí podle něj padne až na základě analýzy, kterou do dubna zpracuje externí firma Nowire CZ. Ta dostala za úkol porovnat klady a zápory dohromady tří variant. Kromě zasíťování metra operátory by mohl speciální kabely vyzařující mobilní signál nechat do metra nainstalovat podnik na vlastní náklady. Poslední možností je Wi-Fi síť.

Odborníci však poukazují na to, že DPP by za zasíťování musel zaplatit stovky milionů až jednotky miliard korun. A Wi-Fi síť, jejíž provoz by podnik hradil, by nefungovala v tunelech. První varianta, která by Prahu nic nestála, a navíc by měla příjmy z pronájmu, je tedy nejvýhodnější.

Výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund připomněl, že projekt na pokrytí metra vysokorychlostním internetem je na stole už dlouhá léta. „Avšak bez jasného dobrozdání ze strany dopravního podniku, který je majitelem tunelů, není možné výstavbu sítě spustit,“ uvedl.

Krnáčová slibovala zavedení signálu už před volbami do obecních zastupitelstev v roce 2014. Dohoda podle ní vázla kvůli dohadům, zda DPP může dát operátorům metro k dispozici a za kolik by ho případně měl pronajímat.