Škola od devíti a zrušení známek pro první stupeň, navrhuje ČSSD

škola

škola Zdroj: E15

Zmírnit stres školou povinných dětí a zlepšit atmosféru ve škole chce senátor a expert opoziční ČSSD na školství Marcel Chládek. Navrhuje proto posunout začátek výuky na devátou hodinu ranní, na prvním stupni by se mělo místo známek používat slovní hodnocení. Chládek připustil, že návrh by způsobil i komplikace, například v ranní dopravě do školy. Už minulý týden přitom Chládek přišel s návrhem na odložení povinné školní docházky až do sedmi let věku dítěte.

Chládkovy nápady koaliční strany ODS a LIDEM označily za fráze a výkřiky do tmy. Podle ministerstva školství by byl například nástup dětí do školy od sedmi let krokem zpět.

O nápadech chce ČSSD vyvolat širší společenskou diskusi, v březnu by proto měly v Senátu odstartovat setkání s odborníky i studenty. Ke změnám by nebyla potřeba žádná legislativní úprava, pozdější výuku i slovní hodnocení školy mohou využívat už nyní.

„I psychologové se k tomu přiklánějí, že to dítě by tu látku vnímalo mnohem lépe,“ řekl Chládek k návrhu na posunutí výuky o hodinu. Například děti, které dojíždějí, prý kvůli začátku školy v osm musejí vstávat třeba v půl šesté a jsou pak unavené a nesoustředěné. Tato změna by neměla být povinná, k pozdějšímu zahájení výuky by ale podle Chládka mělo přistupovat více škol.

„Otázka posunutí začátku vyučování na devátou hodinu je v praxi zřejmě těžko realizovatelná, protože ředitelé škol musí sestavovat rozvrhy hodin tak, aby maximálně využili kapacitu škol,“ vysvětlil ale mluvčí ministerstva školství Marek Zeman. Stejně jako místopředsedkyně LIDEM Dagmar Navrátilová také ministerstvo upozornilo na problémy v hromadné dopravě, která je nyní nastavena právě na nápor před osmou hodinou, kdy jezdí děti do školy.

„Musí tam být změna v dopravní obslužnosti,“ připustil Chládek. Vyřešit by se muselo také případné hlídání dětí, jejichž rodiče musejí chodit do práce dřív.

Slovní hodnocení namísto známek je podle Chládka jedna z možností, jak zlepšit atmosféru ve školách. Slovní hodnocení totiž udává, v čem se znalosti a dovednosti žáka posunuly či jak je aktivní v hodinách. Ministerstvo ale připomnělo, že možnost zavést slovní hodnocení už školy mají. „Na druhou stranu víme, že rodiče známky vyžadují,“ dodal mluvčí.

Inspiraci pro své návrhy Chládek čerpal ve Finsku, jehož školy bodují v mezinárodních srovnáních. Už minulý týden představil pětici návrhů, které by podle něj měly zlepšit základní vzdělávání.

„Stínový ministr školství za ČSSD Marcel Chládek dnes vytáhl jen soubor pseudolíbivých frází, jejichž realizace by ve svém důsledku vedla jen ke zhoršení kvality českého školství,“ reagoval poslanec Walter Bartoš (ODS). Návrh, aby děti začaly chodit do školy až v sedmi letech, Bartoš i Navrátilová odmítli s tím, že v šesti letech už jsou děti na školu dostatečně připravené. „V řadě zemí se děti učí již na úrovni našich mateřských škol. Naší snahou je, aby děti zbytečně neopakovaly poslední ročník mateřské školy,“ upozornilo také ministerstvo.