Sobotka: Dálnici D8 dokončíme včas
Sobotka jednal se zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), zhotovitele a ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) o druhé fázi sanace sesutého svahu. Podle posledních průzkumů je ale geologicky nestabilní další asi čtyřkilometrový úsek nad rozestavěnou dálnicí.
„Chceme, aby D8 byla v celé trase zprovozněna do konce příštího roku, takto bude vláda postupovat,“ řekl Sobotka. Dálnice D8 je podle premiéra klíčová i pro sousední Sasko. „Sasko má velký zájem, aby D8 byla zprovozněna, a já jsem potvrdil plán české vlády zprovoznit ji do konce příštího roku,“ doplnil Sobotka.
Chceme, aby D8 byla v celé trase zprovozněna do konce příštího roku, takto bude vláda postupovat
Hlína a kamení zavalily dálnici u Litochovic po vydatných deštích předloni v červnu. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů. Dělníci v první fázi odtěžili desítky tisíc tun zeminy. Druhá fáze sanace by mohla začít v září. Zabývat se jí bude i vláda. „Budou to dva návrhy na jednací řízení bez uveřejnění tak, aby se na základě poznatků mohlo pokračovat plynule ve výstavbě a mohlo se pokračovat v odstranění toho závalu,“ dodal Sobotka. Jedno řízení se týká právě druhé fáze sanace u Litochovic, druhé řízení aktuálních problémů u Řehlovic na Ústecku.
Podle posledních měření je svah nestabilní nejen v místě sesuvu, problémové jsou další asi čtyři kilometry dálnice. ŘSD proto podle generálního ředitele Jana Kroupy nechá místo posoudit. „Z pohledu nestability je vidět, že mimo stavbu a zábory jsou vidět plošné sesuvy. My máme strach, aby nešlo opět k nějakému hloubkovému sesuvu,“ řekl ČTK Kroupa. Podle něj jde o úsek od mostu Dobkovičky po portál tunelu Prackovice.
Provoz lomu Dobkovičky stabilitě nepomáhá
Podle ministra Ťoka přispívá k nestabilitě i provoz lomu Dobkovičky. Ministerstvo dopravy proto bude hledat řešení s báňským úřadem a Ústeckým krajem. „Bavíme se o tom, že bychom minimálně chtěli utlumit těžbu nebo udělat nějaké kroky v tom povolení tak, aby se situace stabilizovala, aby další nebezpečí nehrozila,“ řekl Ťok.
Na další problém narazili stavaři u finálního úseku dálnice u Řehlovic. „V rámci vývrtů jsme narazili na uhelné sloje, které mají tu nepříjemnost, že je tam zvodnění. To zvodnění má napjatou tlakovou vodu a my musíme ty sloje odstranit,“ dodal Kroupa.
Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba dvousetmetrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří. Trať se po dohodě Ústeckého kraje a ministerstva dopravy už obnovovat nebude. Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové na riziko půdních sesuvů.