Sobotka dostal pokutu za navržení Babiše do vlády bez lustrace. Odvolá se

Premiér Bohuslav Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka Zdroj: ctk

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) dostal podle informací ČTK v přestupkovém řízení pokutu 10 tisíc korun za to, že navrhl ministra financí Andreje Babiše (ANO) do vlády bez lustračního osvědčení. Sobotka s pokutou nesouhlasí, rozhodnutí má za politické. V nejbližší době se odvolá, sdělilo tiskové oddělení Úřadu vlády. Babiš reagoval s tím, že premiérovi všechny náklady řízení včetně pokuty zaplatí. Rozhodnutí ale označil za nesmyslné.

Mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková potvrdila, že úřad již v přestupkovém řízení rozhodl. Protože je ale řízení neveřejné, odmítla sdělit jakékoli podrobnosti. „Mohu jenom říct, že si právní zástupce rozhodnutí osobně převzal,“ řekla. O pokutě rozhodli úředníci, kteří spadají pod státní správu.

Důvěryhodný zdroj ČTK řekl, že Sobotka dostal pokutu 10 tisíc korun, odvolat se může do poloviny června. Hrozila mu sankce až 50 tisíc korun.

Předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský považuje zprávu o udělení takové pokuty za „kanadský žertík“. „Pořád se mi tomu nechce věřit. Akty premiéra, akty ministerského předsedy jsou nikoliv podle správního práva v těchto případech, ale je to ústavní akt, když navrhuje hlavě státu jmenování, odvolání. Za ústavní akty je ministerský předseda odpovědný Poslanecké sněmovně, nikoliv nějakém úředníkovi na obecním úřadě. Ústavní akty nepochybně nejsou v kompetenci obecných úřadů,“ řekl České televizi Rychetský.

Sobotka věří, že bude jeho odvolání úspěšné a řízení bude zastaveno. „Rozhodnutí správního orgánu je totiž rozhodnutím politickým, které se neopírá o právní relevanci či právní normu. Úkolem orgánů veřejné moci musí být aplikace platných právních předpisů, nikoli rozhodování na základě více či méně relevantních společenských či politických očekávání,“ uvedlo v prohlášení tiskové oddělení Úřadu vlády.

Premiér Sobotka s tímto rozhodnutím nesouhlasí a v nejbližší době se proti němu odvolá

Babiš na dotaz, zda Sobotkovi na pokutu přispěje, napsal: „Určitě, zaplatím mu všechny náklady včetně pokuty. Ale rozhodnutí je nesmyslné a pan premiér se určitě odvolá.“

Radnice dostala podnět od obyvatele Prahy. Na úřad poslal v polovině března dvě žádosti o prošetření. První se týkala prezidenta Miloše Zemana kvůli tomu, že jmenoval Babiše bez lustračního osvědčení. Druhá pak byla podána proti Sobotkovi. Přestupku se podle podnětu dopustil tím, že Babiše bez lustračního osvědčení na místo ministra Zemanovi navrhl. Podnět ohledně Zemana úřad zamítl, podle zákona s prezidentem nelze přestupkové řízení vést.

Sobotka již v minulosti řekl, že se nebude odvolávat na poslaneckou imunitu a že se necítí vinen. „Podnět občana kvůli údajnému přestupku je daň za vznik vlády. Pan Babiš si o lustrační osvědčení nepožádal, a žádné tedy neměl. Pokud bych ho na ministra nenavrhl, novou vládu bychom neměli a zmítali bychom se po volbách v politické nestabilitě,“ uvedl Sobotka.

Před listopadem 1989 byl Babiš členem komunistické strany. Je veden i v tzv. Cibulkových seznamech jako spolupracovník Státní bezpečnosti (StB). Sám však tvrdí, že s StB nikdy nespolupracoval, v současnosti se kvůli tomu na Slovensku soudí.

Důvody, proč se premiér proti rozhodnutí odvolá
1) Lustrační zákon se vztahuje (kromě jiných funkcí, které nepřicházejí v tomto případě v úvahu) na funkce v orgánech státní správy České republiky. Co se rozumí těmito funkcemi, stanoví § 1 odst. 2 lustračního zákona, který odkazuje na služební zákon. Služební zákon ve svém § 2 odst. 1 výslovně stanoví, že se nevztahuje na členy vlády. Tedy v případě člena vlády je vyloučeno použití lustračního zákona.
2) I pokud by tomu tak nebylo, lustrační zákon dále stanoví ve svém § 6 odst. 1 písm. b), že povinnost vyžádat si lustrační osvědčení má v případě jmenování do zákony vyjmenovaných funkcí ten orgán, který do funkce jmenuje. Členy vlády, jak vyplývá přímo z Ústavy České republiky, čl. 68 odst. 2, jmenuje nikoliv premiér, ale prezident republiky. Pokud by tedy uvedenou povinnost někdo měl, nebyl by to předseda vlády.
3) Podmínkou spáchání přestupku je porušení zákonem stanovené povinnosti, které je za přestupek zákonem označeno. Není-li stanovena povinnost, která by mohla být porušena, nemůže dojít ani ke spáchání přestupku.

Zdroj: Odbor komunikace Úřadu vlády ČR

Pochybení, kterých se Úřad městské části Praha 1 podle Sobotky při formulaci rozhodnutí o udělení pokuty dopustil
1) Z toho, že prezident republiky může člena vlády jmenovat pouze na návrh předsedy vlády, dovozuje neexistující povinnost předsedy vlády shromažďovat podklady pro jmenování. Tímto způsobem rozšiřuje ustanovení § 6 lustračního zákona, a to v neprospěch obviněného. Takový postup je v oblasti trestního práva správního nepřípustný. Základní zásady oboru stanoví, že rozšiřující výklad či analogie v neprospěch obviněného je zakázaná. Takový postup je v rozporu se zásadami právního státu a přímo porušuje čl. 2 odst. 3 a 4 Ústavy České republiky a čl. 2 odst. 2 a 3 Listiny základních práv a svobod.
2) Úřad městské části Praha 1 odmítl aplikovat služební zákon proto, že není plně účinný. Přitom lustrační zákon stanoví, že funkce, na které se vztahuje, jsou definovány právě služebním zákonem. Pokud by tedy služební zákon nebyl aplikován, nelze aplikovat ani lustrační zákon. Úřad městské části Praha 1 přesto podává vlastní definici funkcí, na které se služební zákon má vztahovat, ale bez odkazu na jakýkoliv právní předpis. Vzhledem k tomu, že jedná opět v neprospěch obviněného, je jeho rozhodnutí opět nezákonné.
3) Úřad městské části Praha 1 odkazuje na volné uvážení ve svém rozhodování. Takové uvážení však musí být opřeno o existující právní předpisy. Pokud není, potom se volené uvážení mění ve svévoli.
4) Úřad městské části Praha 1 by měl také rozhodovat na základě skutkových zjištění a důkazů. Nic takového však nebylo předloženo, a to ani oznamovatelem, Úřad městské části Praha 1 rozhodl na základě mediálních zpráv.

Zdroj: Odbor komunikace Úřadu vlády ČR