Stát si chce posvítit na autovrakoviště. Chybuje jich 40 procent

Vrakoviště

Vrakoviště Zdroj: Marek Podhora, Mlada fronta E15

Stát chystá celoplošný zátah na autovrakoviště. Přesto, že tato kontrola běžně spadá do kompetencí České inspekce životního prostředí (ČIŽP), ale ministerstvo životního prostředí chce podle informací Lidových novin (LN) akcí pověřit soukromou firmu. Mluvčí ČIŽP na dotaz E15.cz uvedla, že neví nic o tom, že by inspekce mohla být z kontroly vrakovišť z části vyšachována. Potvrdila však, že vrakoviště problémy mají.

Jak napsaly dnešní LN, ministerstvo životního prostředí připravuje interní materiál s názvem Program na podporu ekologické likvidace autovraků. Podle něj má být provedena komplexní kontrola všech autovrakovišť v Česku, na jejímž základě vznikne i studie. Jen za její vypracování má stát zaplatit 20 milionů korun.

Zvláštní ovšem podle deníku je, že MŽP chce pravděpodobně tuto práci svěřit soukromé společnosti. Ve zmíněném ministerském dokumentu se prý doslova píše, že tyto kontroly budou provádět „fyzické osoby oprávněné k podnikání, fyzické osoby nepodnikající nebo specializované společnosti“.

Kontroly přitom dosud dělala především ČIŽP, která má k tomuto účelu vyškolené a placené pracovníky. Přesunutí kompetencí na soukromníka prosazuje na poslední chvíli odstupující vedení ministerstva, napsaly LN.

Mluvčí ČIŽP nedovedla upřesnit, zda jejich ministerstvem životního prostředí vyžádaná kontrola na první čtvrtletí spadá do běžných povinností či jde o součást plánovaného „duplicitního“ zátahu na vrakoviště.

„Ministerstvo životního prostředí na nás vzneslo požadavek provést v prvním čtvrtletí 2014 kontrolu 120 autovrakovišť, provozovaných na základě souhlasů krajských úřadů. O dalších skutečnostech či plánech nemáme informace,“ odpověděla na dotaz E15.cz mluvčí ČIŽP Simona Cigánková.

Kontrola autovrakovišť rozhodně svůj smysl má. Nemají totiž jen ekologické problémy, jako jsou úniky nebezpečných látek do půdy či překročení povolené kapacity. Mnohem závažnější jsou podezření policie, že se některá vrakoviště přímo podílejí na krádežích vozů.

Jako houby po dešti

Česko přitom autovrakovišti přímo oplývá, podle Cigánkové je jich u nás kolem 540. A určitě nejsou bezúhonná. Jen pro srovnání, sousední Slovensko si vystačí s 35.

Přesný sumář kontrol ČIŽP u autovrakovišť za rok 2013 inspekce ještě nemá, uzavřen bude do konce ledna. „Z předběžných čísel (která se už zřejmě měnit nebudou) vyplývá, že ČIŽP provedla u vrakovišť 101 kontrol. Právní moci zatím nabylo celkem 39 rozhodnutí o uložení pokuty a celková částka všech těchto pravomocných pokut činila 1,734 milionu korun,“ odpověděla E15.cz mluvčí ČIŽP.

Standardně se podle mluvčí inspekce u autovrakovišť setkává s nedodržením povinnosti provozovatelů řídit se podmínkami rozhodnutí krajského úřadu a schváleným provozním řádem. Často také inspektoři zjistí nakládání s autovraky v místech, kde se to nesmí či přijdou na chyby v evidenci.

„Kontrola dodržování právních norem v oblasti nakládání s autovraky je jednou z běžných kontrolní činností ČIŽP, která je každoročně zahrnuta do plánu kontrolní činnosti ČIŽP,“ zdůraznila na závěr mluvčí Cigánková s tím, že instituce o případné ztrátě těchto kompetencí nic neví.

Mluvčí MŽP Matyáš Vitík se na dotaz LN, proč chce ministerstvo najmout na kontroly další subjekt, vyjádřil opatrně. Uvedl, že jde zatím jen o pracovní verzi dokumentu a není jisté, jaká bude jeho finální podoba.

„Nehledě na to, v návrhu programu je uvedeno, že žadatelem může být specializovaná společnost. Žadatelem může tedy být i ČIŽP,“ upřesnil mluvčí MŽP. Zakázka na zpracování jednorázové komplexní studie podle něj nic nemění na stávajících kontrolních činnostech.