Stát trestá řidiče dvojím metrem. Čeká, až to někdo dá k Ústavnímu soudu

Policie řeší dopravní přestupek - ilustrační foto

Policie řeší dopravní přestupek - ilustrační foto Zdroj: Martin Pinkas, Euro

Český řidič snese opravdu hodně. Stát ho za stejný přestupek trestá dvojkolejně, přesto si to nechá líbit. Úřady ale zažitou praxi obhajují. Kalkulují s tím, že na soudy, potažmo až Ústavní soud, se nikdo hned tak neobrátí.

O co jde? Pokud řidič výrazně překročí povolenou rychlost a je přímo po činu zastaven policií, dostává pokutu plus záznam do registru s přičtením trestných bodů. Při dosažení 12 bodů se řidiči odebírá řidičský průkaz.

Pokud se však stejného přestupku dopustí řidič, který je pouze vyfocen radarem, dostává vyrozumění s finanční sankcí, protože nelze prokázat, kdo vůz řídil. Pokud zaplatí, obejde se přestupek bez ztráty bodů.

Otázkou je, zda je taková dvojkolejnost postihu řidičů za stejný čin právně legální, či zda není přímo protiústavní.

Ministerstvo dopravy

„Je to stanoveno zákonem. Správní orgány podle něj musí postupovat. Jediná instituce, která oficiálně může potvrdit protiústavnost, je sám Ústavní soud,“ odpověděl E15.cz Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Současně zavedený postup hájí. „Nejedná se o dvojkolejnost řešení přestupků. Je-li přestupek zjištěn radarem, je provozovateli vozidla, což nemusí být nutně shodná osoba s řidičem, zaslaná výzva k zaplacení pokuty. Nejde o správní řízení jako takové. Jedná se o specifický způsob řešení porušení silničních pravidel,“ vysvětlil Novák.

Určitou diskriminaci řidičů zastavených policií na místě, kteří dostanou pokutu i body, však v dalším výkladu ministerstvo dopravy přiznává: „Pokud provozovatel vozidla oznámí osobu, která vozidlo řídila, a ta se k přestupku přizná, je řešen řádným správním řízením. Tedy řidič dodatečně může obdržet i body.“

Provozovatel vozidla a řidič, který způsobil přestupek, by tedy museli být „nepřátelé“, aby si vědomě přidávali sankci navíc v podobě bodů. Pokud provozovatel řidiče neoznámí a zaplatí požadovanou sankci, která navíc v drtivé většině bývá nižší než bloková pokuta na místě (v rozdílu až 1900 korun), hříšník se vždy obejde bez přičtení bodů.

Policie

Ani policie nevidí na aktuální dvojkolejnosti v postizích nic špatného. „Přestupky řidičů motorových vozidel jsou našimi příslušníky řešeny v blokovém řízení nebo jsou oznamovány příslušnému správnímu orgánu k projednání,“ sdělil E15.cz mluvčí Policejního prezídia ČR Jozef Bocán. Správním orgánem je v těchto případech obec s rozšířenou působností.

Do správních řízení spadají právě přestupky zadokumentované fotoradarem či případy, kdy řidič se sankcí na místě nesouhlasí.

Přitom rozdíly v počtech řidičů řešených za překročení rychlosti na místě a přes oznámení obcím jsou značné. V České republice bylo loni za překročení rychlosti podle policie řešeno celkem 175 956 případů, z toho na místě 145 615 a 30 341 bylo oznámeno.

Z toho vyplývá, že teoreticky až 145 tisíc řidičů, pokud by jim byly přičteny body, mohlo být vystaveno nevýhodnějšímu (dvojímu) postihu – tedy pokutě a ještě bodům. Naopak 30 tisíc řidičů si body ušetřilo, protože je nikdo kvůli překročené rychlosti nezastavil na místě. Prostě měli štěstí.

Ombudsman

Dvojkolejnost postihů nehodlá řešit ani úřad ombudsmana. „Současný stav je dán zákonem, takže je legální. Případné napadení protiústavnosti zákona mají v rukách především ti, jichž se záležitost přímo týká. Ti mohou svá práva hájit soudní cestou a dosáhnout tak předložení věci Ústavnímu soudu, který jako jediný může posoudit soulad zákona s ústavním pořádkem. Veřejný ochránce práv není oprávněn navrhovat Ústavnímu soudu posouzení ústavnosti zákona,“ vysvětlila mluvčí ombudsmanky Iva Hrazdílková.

„Ministerstvo dopravy, policie i ombudsmanka mají na své straně v dané kauze dvojkolejnosti postihů jeden pádný argument. Nikdo si na současný stav nestěžoval,“ sdělili E15.cz.