Stavebníci zaplatí státu miliony. Na mostě přes D47 skrblili na oceli

dálnice D47

dálnice D47 Zdroj: ctk

Bezpečně mohou po sjezdu z ostravské D47 jezdit jen osobní auta a dodávky. Potvrdily to 28. listopadu zátěžové zkoušky, které na dálničním přivaděči provedli pracovníci německého certifikačního sdružení TÜV.
Brněnský závod Ředitelstvísilnic a dálnic (ŘSD) vrátípříslušným stavitelům silnick přepracování a doplněnífaktury za 400 milionů korun.Ředitelství vadí jak formálnínedostatky ve fakturách, takkvalita provedených prací.Řekli to generální ředitelspolečnosti Jiří Švorc (vlevo)a nový oblastní ředitel ŘSDv Brně Zdeněk Pánek. Mezivrácenými fakturami jei faktura za reklamovaný úseksilnice D47 u Bílovce, kterýstavěla společnost Skanska.Ta se proti tomu však tvrděohradila.
Dálnice D47 má spojit Česko s Polskem
dálnice D47
Dálnici D47 na Ostravsku stavbaři na několika místech rekonstruují. Práce by měly skončit v roce 2018
6
Fotogalerie

Stavební firmy Eurovia CS, Skanska a Porr musí podle verdiktu soudu v arbitráži zaplatit státu zhruba 38,4 milionu korun za chyby při stavbě mostu na dálnici D47 u Bohumína. 

Oznámilo to dnes Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které je státním investorem při stavbě či opravách dálnic a silnic první třídy. Firmy podle ŘSD použily ocel s kratší životností a menší odolností proti korozi. Proti nálezu rozhodčího soudu se nelze odvolat, ale každá ze stran může ze zákona podat do tří měsíců k soudu návrh na zrušení nálezu.

Částka se skládá z 30,1 milionu jako náhrady za chyby při stavbě a 8,3 milionu na úrocích z prodlení. Ředitelství přitom po firmách požadovalo až 200 milionů korun. "Rozhodčí soud nepřiznal ŘSD ČR celou požadovanou částku. Dal mu však za pravdu v tom, že most zhotovený z patinující oceli má za daných podmínek horší protikorozní vlastnosti a kratší životnost, než kdyby byl zhotoven z běžné uhlíkové oceli s protikorozním nátěrem, jak předepisovala smlouva," sdělilo ŘSD.

Podle odůvodnění verdiktu by měla částka přiznaná soudem stačit ŘSD na úpravy, které dálničnímu mostu přes řeku Odru v bohumínské čtvrti Vrbice zajistí stejnou životnost, jako kdyby byl zhotoven z oceli předepsané ve smlouvě.

Kvůli vadám na D47 vede ŘSD s Eurovií několik arbitráží. Až miliardové škody podle ředitelství způsobilo zvlnění povrchu na části D47, která je nyní součástí D1, krátce po jejím uvedení do provozu v roce 2008. Podle ŘSD nedodržela Eurovia domluvený postup a většina vad vznikla použitím nekvalitního materiálu. Eurovia to odmítá a tvrdí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

V roce 2014 se také objevily trhliny na mostech na přivaděči k D1 (dříve D47) v Ostravě-Přívoze. Podle Eurovie se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu. ŘSD zase tvrdí, že stavební společnosti nedodržely požadovanou technologii výstavby.