Systém protiraketové obrany letounů CASA nesplnil armádní zkoušky

letadlo CASA, ilustrační foto

letadlo CASA, ilustrační foto

Systém pasivní ochrany proti raketám na letounech CASA C-295M české armády nesplnil vojskové zkoušky, uvedlo ministerstvo obrany. Systém, známý jako DAS, nevyhověl v sedmi z celkem 17 prověřovaných oblastí. Ministerstvo obrany nyní intenzivně jedná s výrobcem i dodavatelem o tom, jak by bylo možné závady odstranit.

Stejný systém už vojskovými zkouškami neprošel zhruba před rokem. Od té doby se pracovalo na odstranění tehdy zjištěných závad. Obrana uvádí, že kvůli nesprávnému fungování DAS nemůže letadla CASA vyslat do zahraniční mise v Afghánistánu.

„Nejedná se o systémové závady, avšak zjištěné nedostatky musí být odstraněny tak, aby byl systém plně funkční,“ uvedla k nynějším zkouškám mluvčí armádního generálního štábu Jana Růžičková. Systém DAS je složen z řady různých komponent, které například signalizují ohrožení letounu a automaticky spouští protiopatření.

Závěrečná zpráva o neúspěchu opakovaných vojskových zkoušek byla podle ministerstva obrany podepsána v pondělí. Česká strana podle mluvčího ministerstva Jana Pejška nyní činí veškeré kroky ve snaze získat odpovídající kompenzace za poskytnutí dalšího času k odstranění závad. Za ne zcela funkční systém DAS navíc opět nabíhají dodavateli, kterým je firma Omnipol, od 1. června sankce v řádu desítek tisíc korun denně.

Podle prohlášení firmy nejsou nedostatky v žádném případě zásadního a neřešitelného charakteru a nemají zásadní vliv na použití letounů při výcviku pilotů ani v nasazení do běžného provozu. „Omnipol vyvíjí veškeré úsilí, aby k odstranění k dnešnímu dni existujících minoritních nedostatků došlo v co možná nejkratším termínu,“ uvedla firma s tím, že ale nemá k dispozici kompletní zprávu kontrolní komise.

V květnu byly definitivně odstraněny závady, které letadla CASA měla na navigačních a spojovacích systémech. Stroje proto mohou bez omezení létat při výcviku či při přepravě osob i materiálu, závada na systému ochrany DAS však podle Pejška stále znemožňuje jejich nasazení v zahraničních misích.

Česká republika získala ze Španělska čtyři nová dopravní letadla. Jeden stroj vyměnila za čtyři bitevníky L-159 z produkce Aera Vodochody. Vedení ministerstva obrany se v lednu v rámci postihu za nedostatky v dodávce dohodlo s výrobcem EADS a dodavatelskou firmou Omnipol na vrácení jednoho dvoumístného stroje L-159. Podle informací ČTK se bitevník do ČR ze španělské Sevilly vrátí ve druhé polovině července.

Nákup dopravních letadel CASA, které provázely při provozu problémy, byl podle odborníků i médií podezřelý. Policie kvůli smlouvě nyní žádá Poslaneckou sněmovnu, aby jí vydala ke stíhání tehdejší ministryni obrany .