Třicet z podaných 51 českých žádostí prošlo

Metro - trasa A

Metro - trasa A Zdroj: ctk

Blíží se závěr sedmiletého rozpočtového období EU. Pro členské země je to výzva, aby zabraly v čerpání peněz z eurofondů a začaly podávat poslední žádosti o poskytnutí dotací. Česko sází na velké projekty nad 50 milionů eur. Lukrativní záměry však musejí projít filtrem Evropské komise.

Důležité investice s evropskou pomocí do dopravy, životního prostředí a vědy České republice docela jdou. Od roku 2007 předložila Evropské komisi (EK) v těchto oborech ke schválení 51 velkých projektů v hodnotě nad 50 milionů eur, schváleno jich bylo třicet. Finančně to znamená, že tyto záměry dostaly přiděleno 81,9 miliardy korun z evropských fondů. To je pro názornost dvojnásobek ročního rozpočtu ministerstva obrany.

Dalších 13 velkých záměrů má unijní exekutiva na stole. A v chodu či v přípravě je i nová várka žádostí.

K těmto číslům za končící rozpočtové období 2007 až 2013 dospěl deník E15 na základě podkladů o procesech schvalování jednotlivých projektů z komise, ministerstva pro místní rozvoj (MMR) jakožto národního koordinátora procesu čerpání a dostupných údajů na internetu. „Velké projekty posuzuje komise proto, že jsou zajímavé nejen objemem, ale i svým významem, který většinou přesahuje region nebo hranice České republiky,“ vysvětluje první náměstek MMR Daniel Braun.

První velký domácí záměr, „Zlepšení kvality vod v řekách Jihlava a Svratka nad nádrží Nové Mlýny“, prošel komisí v září 2009. V lednu 2010 ho následoval klíčový železniční tah Benešov u Prahy–Strančice a elektrizace železniční trati v úseku Letohrad–Lichkov. Nejvíce se tuzemským žádostem dařilo předloni, kdy dostalo zelenou 16 projektů. Posledním „zářezem“ je prodloužení trasy A pražského metra, které dostalo souhlas Bruselu na konci ledna.

Vybrané příklady připravovaných velkých projektůVybrané příklady připravovaných velkých projektů | E15

Mediálně vděčným případem se stal superlaser ELI za 262,4 milionu eur (asi 6,8 miliardy korun) s evropským přispěním 223,1 milionu eur v Dolních Břežanech u Prahy. Laser má přinést nové poznatky využitelné v lékařské diagnostice, vývoji a testování nových materiálů, rentgenové optice atd. Projekt je zpožděn kvůli výběrovým řízením na dodavatele špičkových technologií. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a MMR proto zahájila jednání s Evropskou komisí o možnosti fázování projektu. To by znamenalo, že část projektu přepadne do období 2014 až 2020.

Objemově nejnáročnější z velkých projektů je zmíněné pražské metro A za 795 milionů eur (31 miliard korun) s účastí EU ve výši 330 milionů eur (12,9 miliardy korun). Rychlostní silnici z Rychaltic do Frýdku-Místku nespolufinancují evropské fondy, nýbrž Evropská investiční banka. Na sumě 163 milionů eur (4,1 miliardy korun) se EIB podílí 29 miliony
eur (737 milionů korun).

Některé projekty byly buď staženy žadateli, nebo je EK zamítla. Pikantní byla snaha o novostavbu Moravskoslezské vědecké knihovny. Záměr prošel komisí, ale projekt byl zrušen pro nezájem žadatele o provedení v uznané podobě. Stopka v některé z možných podob postihla 14 dopravních projektů.

Z ekologických záměrů jich v rámci současného období 2007–2013 narazilo pět, což je necelá polovina předložených. „Důvody pro neschválení některých ekologických projektů spočívají především v nedostatečné připravenosti projektů,“ uvedl náměstek Braun. Stoprocentně naopak dosud bodovala věda a výzkum.
Česká republika může předkládat Evropské komisi další velké projekty ke schválení do konce roku 2013.