USA z ceny za vrtulníky Česku sleví, tvrdí jejich výrobce

Víceúčelový vrtulník UH-1Y od firmy Bell Helicopter

Víceúčelový vrtulník UH-1Y od firmy Bell Helicopter Zdroj: Foto Bell Helicopter

Dvanáct víceúčelových vrtulníků UH-1Y nabízených vojenským námořnictvem Spojených států by českou armádu zřejmě vyšlo levněji, než se dosud uvádělo. Podle kalkulace, kterou o prázdninách obdrželo ministerstvo obrany, by stroje i s DPH a clem stály 15 miliard korun. „I když nemohu mluvit za americkou vládu, která vývozy zbraňových systémů kontroluje, odhaduji, že cena by byla až o třicet procent nižší,“ řekl deníku E15 Richard Harris, viceprezident společnosti Bell Helicopter.

U.S. Marine Corps cenu tuctu nepoužitých vrtulníků vyčíslily na 7,8 miliardy. K tomu připočítaly ještě čtyři miliardy za výcvik pilotů, technickou asistenci a náhradní díly včetně dvou motorů. „Cena i s daní a clem je mnohem vyšší, než jsme předpokládali. Problém je také v tom, že USA by poskytly logistickou podporu jen na dva roky,“ uvedl před měsícem člen projektového týmu, který má chystanou zakázku na starosti.

Rezort očekával, že cena se bude pohybovat mezi pěti až osmi miliardami, navíc s kompletním logistickým balíkem a rovněž výzbrojí.

Podle Harrise byla žádost české strany o předběžnou nabídku velmi obecná. „I proto byla cena za hranou,“ poznamenal. O servis strojů by se po celou dobu jejich čtyřicetiletého technického života staral státní podnik LOM Praha, s nímž už Bell podepsal smlouvu o spolupráci. To by prý náklady výrazně snížilo.

První vrtulníky v roce 2017

Ministerstvo na dodávku vrtulníků spěchá, první chce v roce 2017. Podobnou techniku však žádná zbrojovka neskladuje. Výroba, která začíná až po podpisu smlouvy, může trvat přes dva a půl roku. „Námořnictvo by je do dvou let uvolnilo. Výcvik pilotů a techniků by začal koncem roku 2016,“ dodal Harris.

Američanům nahrává i to, že úřad Martina Stropnického (ANO) jednoznačně upřednostňuje obchod na mezivládní úrovni, tedy stejný postup jako při pronájmu stíhaček Gripen. „S velkými firmami máme špatné zkušenosti. Je lepší, když je kontroluje a tlačí na ně vlastní vláda,“ konstatoval náměstek pro akvizice Daniel Koštoval.

Kromě USA by vrtulníky mohla dodat Francie nebo Itálie, konkrétně společnosti Airbus Helicopters či AgustaWestland.
Obrana chce postupně vyměnit všechny ruské bojové i dopravní vrtulníky typu Mi. Podle Koštovala bude nákup dvanácti kusů jen první fází celého projektu.