Nové vrtulníky se nad očekávání prodraží, může to být až 20 miliard

Nabídka. Americké námořnictvo momentálně nepotřebuje dvanáct nových víceúčelových vrtulníků UH-1Y od firmy Bell Helicopter. Pro Česko to má dva háčky: helikoptéry nabízí bez kulometů a raket a logistiku by zajistilo jen na dva roky

Nabídka. Americké námořnictvo momentálně nepotřebuje dvanáct nových víceúčelových vrtulníků UH-1Y od firmy Bell Helicopter. Pro Česko to má dva háčky: helikoptéry nabízí bez kulometů a raket a logistiku by zajistilo jen na dva roky Zdroj: Foto Bell Helicopter

Pavel Otto
Peníze, které ministerstvo obrany plánovalo utratit za dvanáct nových víceúčelových vrtulníků, nebudou stačit. Místo odhadovaných pěti až osmi miliard korun to může být dvojnásobek. Vyplývá to z nabídky, kterou jako první z možných dodavatelských zemí poslaly Spojené státy, respektive jejich vojenské námořnictvo.

Deníku E15 to potvrdily zdroje blízké českým vzdušným silám, které jsou s Američany od února v kontaktu. Koncem minulého měsíce US Marine Corps poskytly podrobný rozpis ceny za helikoptéry UH-1Y Venom, které vyrábí firma Bell Helicopter. Za tucet nepoužitých kusů, které mariňáci momentálně nepotřebují, požadují v přepočtu 7,8 miliardy korun. K tomu je nutné připočítat výcvik, technickou asistenci a náhradní díly včetně dvou motorů za další čtyři miliardy. Po uhrazení cla a DPH by rezort obrany zaplatil celkem patnáct miliard korun.

„Cena je mnohem vyšší, než jsme předpokládali. Problém je také v tom, že USA by poskytly logistickou podporu pouze na dva roky. S tím nic nenaděláme, odpovídá to pravidlům jejich armády,“ uvedl člen projektového týmu, který má chystanou zakázku na starosti. Vrtulníky jsou navíc vybaveny jen zástavbami na zbraňové systémy, takže kulomety a rakety by si Česko muselo dokoupit.

7,8 miliardy korun chtějí Američané jen za stroje. K tomu se ale připočte výcvik, logistika a výzbroj

Ministerstvo přitom požaduje komplexní řešení, tedy spolu s výcvikem pilotů a pozemního personálu i dlouhodobou logistickou podporu a výzbroj. Pokud by na americkou nabídku kývlo, konečná suma by se přiblížila dvěma desítkám miliard.

Úřad Martina Stropnického (ANO) jednoznačně upřednostňuje obchod na mezivládní úrovni, tedy stejný postup jako při pronájmu stíhaček Gripen. „S velkými firmami máme špatné zkušenosti. Je lepší, když je kontroluje a tlačí na ně vlastní vláda,“ uvedl náměstek pro akvizice Daniel Koštoval.

Francie nebo Itálie

Kromě USA by vrtulníky mohla dodat Francie nebo Itálie, přesněji společnosti Airbus Helicopters či AgustaWestland. V tuzemsku je zatím nejaktivnější Bell, který už mimo jiné podepsal smlouvu o spolupráci se stáním podnikem LOM Praha.

Obrana chce postupně vyměnit všechny ruské bojové i dopravní vrtulníky typu Mi. Podle Koštovala bude nákup dvanácti kusů jen první fází celého projektu.

Tucet vrtulníků a pár raket k tomu