V pražské Troji se do Vltavy zřítila lávka pro pěší, na místě jsou vážně zranění

V pražské Troji se do Vltavy zřítila lávka pro pěší.

V pražské Troji se do Vltavy zřítila lávka pro pěší. Zdroj: Aktu.cz

V pražské Troji se do Vltavy zřítila lávka pro pěší.
V pražské Troji se do Vltavy zřítila lávka pro pěší.
Trojská lávka pro pěší se zřítila do Vltavy, do vody spadlo několik lidí.
Trojská lávka pro pěší se zřítila do Vltavy, do vody spadlo několik lidí.
Trojská lávka pro pěší se zřítila do Vltavy, do vody spadlo několik lidí.
12
Fotogalerie

U Trojského zámku v Praze se v sobotu odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Při pádu se zranili čtyři lidé, z toho dva těžce. Šedesátiletý muž je v umělém spánku, o tři roky starší žena má stejně jako on mnohačetná poranění. Další dva muži nejsou zraněni vážně, uvedli záchranáři. 

Lávka dlouhá 260 metrů, která vede od Trojského zámku na Císařský ostrov, spadla kolem 13:30. "Část lávky se zřítila, částečně hrozí pádem," popsal mluvčí hasičů Martin Kavka. Na místo byl povolán statik. Technická správa komunikací (TSK), která má pražské mosty na starosti, konstatovala už v roce 2014, že lana lávky jsou výrazně oslabena kvůli korozi. 

"U spadlé lávky v Troji jsme ošetřili čtyři zraněné," informovali dvě hodiny po zřícení konstrukce záchranáři s tím, že zranění byli zajištěni a převezeni do pražských nemocnic. Šedesátiletý muž skončil na anesteziologicko-resuscitačním oddělení, vážně zraněná žena je na jednotce intenzivní péče. Třiačtyřicetiletý muž má pohmožděná záda, čtyřiatřicetiletý muž si poranil nohu a zápěstí.


Blíží se prezidentské volby 2018. Kdo z devíti kandidátů na prezidenta zvítězí? Sledujte volební speciály s komentáři i okamžitými online výsledky. První kolo prezidentské volby 2018 se bude konat už 12. a 13. ledna. Pokud žádný kandidát nezíská dostatečnou převahu, druhé kolo prezidentských voleb 2018 se uskuteční o dva týdny později, 26. a 27. ledna.


Pražští hasiči pátrali v ledové Vltavě po možných dalších zraněných. Prohledali oblast půl kilometru po proudu a zpočátku jim pomáhali i kanoisté z nedaleké loděnice. V 16:15 však hasiči akci ukončili, aniž by někoho dalšího našli. Jejich mluvčí Martin Kavka řekl, že část hasičů na místě zůstala, aby byla k dispozici statikovi a policejním vyšetřovatelům - například kvůli převážení člunem ke zřícené konstrukci.

"Zjišťujeme, proč se to stalo. Lávka byla pravidelně kontrolována a podle toho, co bylo na papíru, měla být v pořádku, což očividně nebyla," uvedla primátorka Adriana Krnáčová, která na večer svolala mimořádné jednání.

Starosta Čižinský na facebooku připomněl, že přes lávku tekla při povodních v roce 2002 voda. "Večer se uvidíme s magistrátními radními a budeme žádat přívoz jako náhradní dopravu a co nejrychlejší nahrazení novou, architektonickou soutěží vybranou lávkou," uvedl. Lávku využívali například lidé, kteří míří do pražské zoologické zahrady.

"Obratem žádám mimořádné jednání dozorčí rady Technické správy komunikací za účasti pracovníků zodpovědných za mosty a lávky," doplnil zástupce starosty a pražský zastupitel Ondřej Mirovský.

TSK prováděla v roce 2014 geodetické měření průhybů lávky. Přes provedení nutných prací v roce 2011 a dalších opatření tehdy odhadovala životnost lávky při běžném provozu na pět až sedm let.

Pražští Piráti v tiskové zprávě napsali, že TSK věděla o špatném stavu lávky už od roku 2009. Vyplývá to podle nich z materiálu, který loni v dubnu schvalovali pražští radní. Piráti tvrdí, že TSK péči o mosty dlouhodobě zanedbává.

Visutá lávka přes Vltavu, která sloužila výhradně pro pěší a cyklisty, spojovala pražskou čtvrť Troja s Císařským ostrovem od července 1984. Na jejím místě stál od roku 1976 provizorní pontonový most, který ovšem v létě 1981 strhla povodeň.

Stavbu lávky projektoval profesor Jiří Stráský, jeden z nejvýznamnějších českých autorů mostních konstrukcí. Stavěna byla netradiční technologií, při níž mostovku tvořily panelové segmenty navlečené jako "korálky" na silných ocelových lanech, konstrukce pak byla zavěšena na opěrné bloky na obou březích.

Zřícené mosty v ČR v posledních letech

Zřícení mostů či lávek v posledních letech způsobily zejména povodně. Například v srpnu 2005 zničil divoký proud řeky Olše v Karviné železnou lávku pro pěší, která spojovala tamní Staré město s Doubravou. Stavba ovšem byla v havarijním stavu uzavřená a čekala na demolici. Během povodní v červnu 2013 se pak v Jaroměři na Náchodsku rozštěpil pilíř historického mostu mezi školou Na Ostrově a hlavním náměstím a zřítila se z něj železná lávka. Neštěstí se obešla bez zraněných.

V české historii lze ale nalézt i případ, kdy mělo náhlé zřícení špatně udržovaného mostu oběti na životech. V září 1886 se zřítil řetězový most přes řeku Ostravici, spojnice mezi Moravskou a Slezskou. Stavbě, staré v té době 35 let, se stala osudnou skupina vojáků, která po něm přecházela jednotným krokem. To most rozkmitalo, až se zřítil. Při nehodě zemřely dvě ženy a dvě děti. Vozy je přimáčkly k zábradlí.

Dva nedávné případy zřícení mostů, které si vyžádaly lidské životy, jsou pak spojeny se stavebními pracemi. V srpnu 2008 se ve Studénce na Novojičínsku na železniční trať spojující Prahu se severní Moravou zřítila ocelová konstrukce opravovaného silničního mostu. Do něj narazil vlak EuroCity Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, další člověk zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících, která podlehla zraněním koncem září. Případ stále řeší soud, verdikt má padnout v březnu.

Rozsudek zatím není znám ani v případě neštěstí při opravě mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku. Ten se v září 2014 zřítil ve chvíli, kdy pod ním pracovalo šest dělníků. Čtyři zahynuli a dva byli zraněni. Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry.

U soudu skončilo i zřícení dřevěné lávky u lesního hrádku Aichelburg v Krkonoších, kdy se v červenci 2008 zranilo sedm svatebčanů. Ze zanedbání údržby ale nakonec nikdo potrestán nebyl.