Valachová byla pro učitele dobrou ministryní, odborníci ale kritizují přílišnou regulaci českého školství

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová vystoupila 1. června v Praze na tiskové konferenci k aktuální situaci ve sportu. Na snímku vlevo je předseda Českého veslařského svazu Dušan Macháček.

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová vystoupila 1. června v Praze na tiskové konferenci k aktuální situaci ve sportu. Na snímku vlevo je předseda Českého veslařského svazu Dušan Macháček. Zdroj: ČTK

Kateřina Valachová
Kateřina Valachová je stále ministryní.
Kateřina Valachová (ČSSD) defintiivně odchází z čela rezortu školství. Prezident Zeman přijal její demisi.
4
Fotogalerie

Učitelé si pochvalují přístup odcházející ministryně školství Kateřiny Valachové k řešení zásadních problémů resortu, oceňují její komunikaci se zástupci učitelů na všech stupních vzdělávání i její zájem o navýšení platů pedagogických pracovníků.

Odborníci ale upozorňují i na slabší místa jejího úřadování, tedy postupnou centralizaci školství, která je v rozporu s vývojem školství v Evropě. Nastupující ministr Stanislav Štech bude pokračovat v nastaveném trendu, shodují se všichni.

Dosavadní ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) končí ve funkci. Prezident Miloš Zeman po více jak čtyřiceti dnech přijal demisi, kterou Valachová podala kvůli aféře s dotacemi pro sport, ve které figurovala její náměstkyně Simona Kratochvílová.

Nestihla už tak prosadit jednu z priorit svého působení ve funkci, novelu zavádějící mimo jiné takzvaný kariérní řád, který má podpořit profesní rozvoj učitelů a propojit ho se systémem odměňování. Prosadila však například dlouho očekávanou změnu financování základních a středních škol nebo systém společného vzdělávání, který podporuje děti s hendikepem či mimořádným nadáním. 

Pedagogická odborná veřejnost hodnotí působení Valachové výrazně pozitivně a oceňuje její aktivní přístup k řešení nedostatečného financování školství. “Mrzí mě, že paní ministryně odchází a musím ji ocenit za její působení v této funkci. Neuzavřela se s politiky a úředníky na ministerstvu, ale aktivně spolupracovala s námi, zástupci asociací, každý měsíc se s námi scházela, vytvořila řadu pracovních skupin a naslouchala lidem z praxe, aby poté dále mohla problémy ve školství řešit,” říká zástupce Asociace pedagogů základního školství ČR Jaroslav Štercl.

Spíše pozitivně na působení Valachové nahlíží také předseda Unie školských asociací ČR Jiří Zajíček: “Byla velmi aktivní a je škoda, že skončila před koncem volebního období. Podařilo se jí navýšit platy pro učitele i nepedagogické pracovníky ve školách a také prosadit reformu financování regionálního školství nebo systém společného vzdělávání.”

Podívejte se, jak Kateřina Valachová odcházela z čela ministerstva: 

Ministryně Valachová ale přivedla k životu také řadu nepopulárních opatření. Jednotné státní přijímací zkoušky z češtiny a matematiky na střední školy s maturitou, povinnou maturitu z matematiky, povinný předškolní rok ve školce, negativní postoj k neveřejným školám, to všechno odborníci kritizují jako nežádoucí regulaci a restrikci českého školství, která nekoresponduje s vývojem školství v zahraničí.

“Svou práci vykonávala s velkým nasazením a oceňuji, že byla schopná pro svůj resort “vyhádat” peníze,” říká odborný konzultant Informačního centra o vzdělávání EDUin Tomáš Feřtek. “Na druhou stranu převzala a poté realizovala projekty, aniž by přemýšlela o tom, jestli jsou opravdu užitečné nebo ne, třeba jednotné přijímací zkoušky na střední školy, povinný poslední rok školky a další kroky, které mají jeden společný rys, a to “utahování šroubů.”